Träning

  • Välj kategori
  • Tips & Guider
  • Elcykel
  • Elcykeleffekten
  • Vintercykling
  • Hälsa
  • Cykeltips
  • Klassiker-tips

Mountainbike som elcykel!

På asfalt är en mountainbike inte riktigt lika lättkörd som en hybrid. På dåliga vägar däremot kan den vara både snabbare och bättre. Inte minst med en elmotor. De breda, grovmönstrade däcken på en el-mtb är en fördel på lösa underlag som grus, och även på asfalt om det ligger våta löv på vägarna. På snö och is är el-mountainbiken både säkrare och snabbare. Vill du kombinera pendling med skogskörning så är den el-assisterade mountainbiken fantastiskt rolig och praktisk.

Och tänker du att det inte blir mycket till träning när du har en elmotor till hjälp så får du tänka om. För det första så kan du välja hur mycket eller lite du vill att motorn ska skjuta på. Mindre motor är lika med mer motion. Och kan du inte motstå fartens tjusning utan plockar ut varenda newtonmeter den starka motorn har att bjuda på får du jobba med bål, axlar och armar på ett sätt du inte är vad vid. Kör du på det viset blir du garanterat jättetrött, trots att du har en motor som hjälper dig.

Publicerat:

2018-04-05 13.31

Kom igång och cykelpendla

– ETT BRA SÄTT ATT SAMLA MIL, FÖR HÄLSAN ELLER SOMMARENS CYKELLOPP

Den som cyklar får många fördelar både psykiskt och fysiskt. Förutom en starkare och friskare kropp blir prestationsförmågan, sömnen och koncentrationsförmågan bättre. Bland annat. Men ibland kan det vara svårt att få till en balans mellan träning och vardag under lågsäsongerna. Ett bra sätt att samla mil inför säsongen är att börja cykelpendla. Här är tre varianter på hur du får in cykeln i din vardag.

ELCYKELN

Med en elcykel tar du dig lätt från a till b och det är enkelt att ta med sig både datorväskan och matkassarna. Elmotorn har en maxfart på 25 km/h och en laddning tar dig många mil på en ladding. Du bestämmer själv hur mycket assistans du vill ha, så är du ute efter ett pulshöjande träningspass är det bara att minska på assistansen!

HYBRIDCYKELN

When I was a student I always suffered from a great number of assignments. Thank God I found Research Paper Writing Service that helped me out. You should also have a peek at these guys if you are in need of trustful help with your tasks in college.
 

En hybridcykel rullar snabbt och lätt på de flesta underlag. Det finns många möjligheter när det kommer till hybridcykeln. Sätter du på en pakethållare så kan du smidigt få med dig jobbväskan eller ett ombyte. Vill du ha en sportigare körställning väljer du en Hybrid Fitness och vill du ha möjlighet till terrängkörning väljer du en Hybridcykel cross.

RACERCYKELN

Har du ett lopp att se fram emot? Då kan det vara bra att sitta in din racer så fort vägarna sopats fria från grus. Passa på att samla mil och få extra motion varje dag i veckan, samtidigt som du lär känna din cykel.

Publicerat:

2019-04-04 10.13

Våren är här, dags för utecykling

Det äntligen vår! Doften av asfalt som för första gången på månader torkat i solen, ljudet av rullgrus som knastrar under däcken och smaken av blod i munnen på det första passet ute efter en lång vinter inomhus, på gymmet eller i soffan.
Oavsett om du spenderat timmar på spinningcykeln eller bara låtit vintermörkret ta ut sin rätt och tagit igen dig i väntan på ljuset så är det nu dags att komma igång! För att ge dig själv bästa möjliga start på cykelsäsongen det vara en bra idé att se över utrustningen innan du ger dig ut:

– Finns det luft i däcken?

– Fungerar bromsarna felfritt?

– Går det bra att växla?

Är det något som kärvar kan det vara en bra idé att ta en sväng förbi din lokala cykelverkstad för att få en cykel som är ett nöje att cykla på, snarare än ett irritationsmoment.

Kläder efter väder
När cykeln är fit for fight är det ett moment kvar innan du är redo för att börja trampa nämligen din klädsel. Våren kan vara förrädisk när det kommer till temperaturskillnader och plötslig nederbörd, därför gäller det att vara redo för allt, eller i alla fall det mesta. En bra princip är att ta en koll på väderprognosen och sedan klä sig lager på lager, hellre ett för mycket än ett för lite. Bra handskar och skoöverdrag skyddar de kroppsdelar som det är lättast att frysa om och en tunn regnjacka i bakfickan kan rädda dig om det kommer en plötslig regn- eller hagelskur. Hjälm är en nödvändighet och glasögon valfritt, men det kan vara skönt att slippa damm och att kisa för att kunna se sig omkring i det soliga vädret.

Lågintensivt eller hårt- bestäm gärna innan du ger dig ut
Cykeln fungerar och du är klädd för sucess, bara att ge sig ut! Eller? Det är inte alltid lätt att veta hur långt, snabbt eller hårt träningspasset bör vara. En bra tumregel att hålla sig till om du vill vara lite mer strukturerad i din träning är att du innan första tramptaget har bestämt dig för ungefär vad du vill träna på och vilken runda som passar bäst för ändamålet.

Långpass
Är det dags för ett långpass för att samla timmar inför Vätternrundan så kan en plattare runda på vägar du tycker om vara ett bra val, är omgivningen fin går tiden fortare! Välj gärna en dag med fint väder om du ska cykla längre, för din egen skull.

Intervaller
Är du däremot sugen på att träna på att cykla i backar eller att kunna cykla snabbt på kortare sträckor kan en runda med kuperad terräng passa bra. Du får då automatiskt in något som kallas naturliga intervaller i passet eftersom en kuperad terräng kräver att att du tar i mer uppför och kan vila utför. Intervallträning innebär att cykla med mer kraft i ett bestämt antal minuter för att sedan vila och upprepa proceduren några gånger. Om du inte är van vid att lägga upp ett intervallpass med exakta tidsangivelser och val av intensitet är naturliga intervaller perfekt för att slippa lägga tankekraft på utformningen. Kör allt vad du orkar när det går uppför och trampa lätt utför.

Om du däremot känner dig begränsad eller hindrad av att planera ditt cykelpass går det förstås lika bra att bara cykla så som du vill och som faller dig in, så länge du lovar att njuta av den torra asfalten, grusknastret och blodsmaken!

Tillsammans är kul!
Oavsett om du vill köra ett lågintensivt långt pass, åka ut och köra järnet i backar eller bara cykla på känsla så blir cykling så mycket roligare i grupp! Sök upp närmaste cykelklubb och fråga om de arrangerar träningar som passar dig och den nivån du befinner dig på eller hör med nära och kära om inte de vill hänga med, kanske blir någon lika biten som du. Lycka till!

Publicerat:

2018-04-05 13.18

Guiden till den perfekta hjälmen

Det finns en uppsjö av cykelhjälmar där ute. Men vad ska man tänka på när det är dags att köpa en ny?

Det Peter Mattisson inte kan om cykelhjälmar det är inte värt att veta. Vår alldeles egna expert på krukor berättar om ett antal faktorer som är viktiga att ta hänsyn till när du ska köpa en ny och säker hjälm.

– Först och främst är det säkerheten och passformen. Det hör ihop. Sitter hjälmen bra på huvudet så skyddar den bättre, säger han.

Remmarna ska slutas samman precis under örsnibben för att sitta helt rätt. Du ska precis kunna få in ett finger mellan hakan och remmen. Det ska inte kännas som att hjälmen är för stor eller att den glider upp på hjässan. Se helt enkelt till att skruva till justersystemet med ratten så att hjälmen verkligen sitter på plats, det kan ofta personal i butikerna hjälpa till med. Men om justersystemet måste skruvas in väldigt mycket så har du med största sannolikhet valt fel storlek.

Peter påpekar också vikten av att köpa en hjälm som du tycker om. Du köper inte en hjälm bara för att vara snygg, men om du ser bra ut i hjälmen ökar chanserna att du faktiskt kommer att använda den. Estetiken kan i förlängningen rädda dig från allvarliga skador.

– Där kommer passformen in igen. Sitter hjälmen bra ökar chanserna för att du kommer att använda den.

Att köpa en hjälm som har MIPS är en god idé. MIPS står för Multidirectional Impact Protection System vilket innebär att hjälmen har ett inre, rörligt skikt som skyddar bättre mot stötar från olika vinklar. Tekniken förhindrar så kallade rotationsskador på hjärnan med upp mot 40 procent. Man kan säga att hjälmen skyddar huvudet mot slag och att MIPS-systemet skyddar hjärnan (hjärnskakning).

Är du ute efter en extra bra hjälm till Vätternrundan har Crescent tillsammans TEC tagit fram en speciell Vätternhjälm. Det är en hjälm som till att börja med passar många tack vare sina unika inställningsmöjligheter. Den har mycket bra ventilation vilket är viktigt om du ska köra långt. Hjälmen är också utrustad med lite tjockare EPS (frigolit) än normalt. Detta gör att stötupptagningen blir mjukare och eventuella stötar känns mindre. Naturligtvis har Vätternhjälmen MIPS för ännu bättre skydd mot rotationsskador. Till hjälmen medföljer även ett regn- och vindskydd som gör kalla cykeldagar lite lättare. Hjälmen finns hos våra återförsäljare eller kom till det stora Stadium-tältet på Vätternrundan så hjälper vi dig att prova ut den perfekta hjälmen innan loppet.   

– Testa alltid hjälmarna med hjälp av en handlare i cykelbutikerna. Och våga testa hjälmar i alla olika prislägen. När du slår ut kostnaden över tre till fem år så är det en väldigt billig försäkring.

En cykelhjälm uppskattas hålla i tre till fem år. Efter det kan materialet bli gammalt och skadat av UV-strålar. Har hjälmen fått sig en stöt ska du byta.

– Hjälmarna är byggda för att ta upp EN stöt. När den gjort det ska hjälmen anses vara förverkad, även om det inte syns några yttre skador, säger Peter Mattisson.

När vi ber Peter att ge exempel på bra cykelhjälmar svarar han säkert.

– Quadriga MIPS från TEC är en riktigt bra hjälm för den sportige. Det är också denna som Vätternhjälmen baseras på. Och Spectras Urbana MIPS passar pendlare utmärkt, både i säkerhet till utseendet.

Publicerat:

2019-06-10 09.55

Vätskeguide för träningspasset

Att det är viktigt att få i sig mycket vätska i samband med träning är allmänt känt, inte minst när solen är framme och får oss att svettas mer. Men hur är det nu, räcker det med att bara dricka under passet?

För att kroppen ska klara av att prestera effektivt behöver den vara väl hydrerad, dels för att vätskan fungerar som stötdämpare men också för att den reglerar din kroppstemperatur. En bra måttstock för att ha koll på detta är at kontrollera färgen på urinen: Genomskinligt? Perfekt! Då har du rustat din kropp ordentligt med vätska!

Som svar på frågan räcker det alltså inte att enbart dricka under passet. Om du bara dricker när du är törstig är det redan försent, du har då redan förlorat ungefär 1% av din kroppsvikt och kroppens kapacitet har minskat markant. Så, hur förser man kroppen med vatten för att klara av att prestera på bästa sätt? Tänk före, under och efter!

 

FÖRE TRÄNING

För att kroppen ska hinna ta upp- och göra sig av med överbliven vätska bör du dricka ca 5 dl ca 2 timmar före träning. Drick sedan 2-3 dl 10-20 min innan du påbörjar din träning.

UNDER TRÄNING

När du väl sitter på sadeln bör du försöka få i dig vätska var 10-20 min. Mängden beror såklart på individuella och yttre faktorer. En generell regel är dock att få i sig 1ml vätska per 1kcal som förbränns.

Vätskeintag under träning har alltså visst betydelse! Dricker du under ett pass så förhindrar du överhettning, minskar svettning som i sin tur minskar risken för kramp och du minimerar glykogentömningen så du orkar prestera högt under en längre tid.

EFTER TRÄNING

När du klivit av cykeln fortsätter kroppen att jobba och förbränna vätska. För låg vätskemängd och uttorkning försämrar kroppens återhämtning under natten och påverkar proteinsyntesen negativt.

 

Upp på sadeln, men glöm inte flaskan!

Publicerat:

2018-04-05 10.32

Så här ska en riktig racer kännas

LÄTT. Vikten är inte allt men att släpa runt på onödiga kilon drar ner ditt tempo. Vi designar och bygger våra cyklar för att de ska vara så lätta som möjligt, oavsett om materialet är
kolfiber eller aluminium.

SNABB. Att trampa ner och känna hur cykeln svarar och omedelbart rör sig framåt är en underbar känsla. Våra ramar är konstruerade för att all kraft ska nå bakhjulet och samtidigt vara flexibla nog att ge komfort för många timmar i sadeln.

BEKVÄM. Sitter du rätt så går det fortare och känns bättre. Rätt styre, styrstam och sadel monterade på en ram med bra geometri ger den komfort du behöver. Du orkar längre,
minskar luftmotståndet och får ut mer av cyklingen.

Publicerat:

2018-04-05 10.47

Så här ska en riktig MTB kännas

LÄTT. En lätt hoj accelererar bättre, är enklare att manövrera och roligare att cykla på. Att jaga gram är därför en viktig del av processen när vi designar och bygger våra cyklar, oavsett prisnivå och om du är proffs eller amatör.

KVICK. Rätt mix mellan ramens vridstyvhet och flex är avgörande för hur bra cykeln svarar på dina kommandon. Med komponenter som matchar ramens egenskaper får du en rapp, reaktionssnabb mtb som gör cyklingen mycket roligare.

EFFEKTIV. Rätt geometri, hjulstorlek och storlek på ramen betyder mycket för känslan av kontroll. Cykeln blir bekvämare, du får ner kraften till pedalerna och vågar ösa på ordentligt även när underlaget är svårt.

Publicerat:

2018-04-05 10.49

PT tipsar om bålövningar för cyklister

Lena Arnoldsson är PT och sports manager på Varbergs Kusthotell. Inför Tjejvättern delade hon med sig av ett tabatapass bestående av tolv bålövningar. Nu kan även ni som inte var på plats ta del av övningarna genom filmen här.

Lena Arnoldssons pass i filmen är anpassat för just cyklister, så om du laddar upp inför sommarens lopp – testa att göra övningarna i filmen.

– Bålträning är bra att använda som uppbyggnadsträning för cyklister. All kraft sitter inte i benen, man får inte glömma överkroppen, därför bålövningar är viktigt, säger Lena Arnoldsson.

 

Publicerat:

2018-04-05 10.51

Varierad träning med oskar svärd

Även i tider på året när rullskidor och stakningsmaskiner går varma inför inför Vasaloppet och Engelbrektsloppet vill vi på Crescent slå ett slag för den varierade träningen. Inte bara är det bra för att hålla motivationen och lusten uppe, men framförallt för att effektivisera din träning. Ett bra alternativ att varva sin träning med är ett pass på cykel. Cykling är skonsamt mot kroppen och hjälper dig att förebygga förslitningsskador på fot, höft och knä, vilket ni kommer ha nytta av i alla lopp framöver. Vi har pratat med Oskar Svärd som är rekordhållare i En Svensk Klassiker med tiden 13.57.16h.

FÖRSTA VASALOPPET

Oskar gjorde sitt första Vasalopp 1999 och placerade sig som nummer nio. Han fastnade direkt för Vasaloppet och långlopp generellt. Det passade honom bra med långa tävlingar och han tyckte det var otroligt roligt. Det föddes en tanke om att han kanske någon gång i framtiden skulle lyckas vinna ett Vasalopp. Och det gjorde han, tre gånger om!

VARIERAD TRÄNING

När det kommer till konditionsträning har Oskar alltid använt sig av olika träningsformer för att hitta inspiration och variation i träningen.

”Från junior åldern och framåt körde jag rullskidor, skidor, skidgång, löpning, orientering och lite MTB. 2013 bestämde jag mig för att testa Vätternrundan och det blev ett minne för livet.”

Efter det bestämde han sig för att försöka slå rekord på En Svensk Klassiker, och år 2014 lyckades han med det.

”Jag tycker det är fantastiskt skoj med cykling och har de senaste åren cyklat mer och mer under barmarksperioden. Det är skonsamt för kroppen och man varierar muskelgrupper”.

Under vintern 2013–2014 cyklade han ingenting, vilket gjorde att det blev en tuff kamp mot klockan under april-maj-juni för att få igång benen till Vätternrundan. Trots detta gick det bra (6.55h). Detta var tack vare en bra grupp och en bra grundkondition.

”Hade jag haft mer vana cykelben kunde det gått ännu bättre”.

TIPS FRÅN OSKAR: HÅLL IGÅNG CYKELN HELA ÅRET!

Skulle han göra en ny satsning mot En Svensk Klassiker skulle han cykla minst ett pass i veckan under hela vinterhalvåret. Antingen inne eller ute beroende på väderförhållandena.

”Det gör att man kommer igång mycket fortare med cyklingen när våren kommer. Antingen kan man köra rena cykelpass (långpass eller tröskelintervaller) eller så kör man cyklingen som uppvärmning inför ett styrkepass. Ett av mina favoritpass på cykeln inne är 5×8 minuter med 2 minuter aktiv vila.”

OSKARS FÖRSLAG PÅ TRÄNINGSVECKA FÖR TRE PASS I VECKAN (NYBÖRJARE):

30 minuter lätt cykling + 30 minuter styrka

5x6min, 2min pause skidgångsintervaller

1,5 timmar rullskidor distans

Meritlista:

  • 3 Vasaloppssegrar, 14ggr topp 9 på Vasaloppet.
  • 3 segrar Jizerska Padezatka
  • Seger Marcialonga, Finlandialoppet, Kinesiska Vasaloppet
  • 24 pallplaceringar i långloppsvärldscupen
  • SM medalj som senior i längdskidor, rullskidor, orientering och skidorientering.
  • Rekordhållare En svensk klassiker 13.57.16h
 

Idag jobbar Oskar inom försvarsmakten men också med att coacha och träna folk som vill förbättra sig på vasaloppet, klassikern eller generellt konditionsmässigt. Har du frågor kring träning eller vill ha hjälp kan du maila honom på vasaloppetoskar@gmail.com.

Publicerat:

2018-04-05 12.02

Rätt cykel när du vill komma igång och träna

Hybridcyklarna är perfekta för dig som vill komma igång med cyklingen i form av en utmaning som till exempel ett motionslopp. På Cykelhuset i Högsbo jobbar Kalle Lagermark, han är cykelhandlare i tredje generationen och har så att säga cykelkunskaperna i blodet.

Enligt Kalle är hybridcykeln Atto, eller dess dammotsvarighet Femto en perfekt cykel att starta med om du är otränad och behöver jobba upp konditionen.

– Det är viktigt att cykeln ska fungera även efter utmaningen, och med dessa modeller kan du fortfarande pendla till jobbet och dra nytta av de många växlarna om det är backigt, säger Kalle.

Atto och Femto har, precis som de flesta andra av hybridmodellerna från Crescent, alla så kallade uttag, vilket innebär att det går att utrusta cykeln med allt från skärmar till cykelväskor och cykelkorgar.
Men, när du väl fått upp ångan, eller redan är träningsvan ska du snegla mot de mer aggressiva racerhybriderna. De modellerna har lite färre växlar vilket gör att det går att trampa på snabbare.

– Med aggressiv menar jag att cykeln har ett lägre styre och därmed ger en mer framåtlutad körställning. Luftmotståndet blir mindre och farten lite snabbare. En modell som till exempel Yotta är perfekt eftersom den har allt en grym racercykel ska ha, utan att för den delen sticka i väg prismässigt, säger Kalle.

Är du fortfarande osäker på vad som är rätt för dig? Oavsett vilken cykel du är ute efter ska du alltid titta in hos din cykelhandlare för att själv kunna pröva ut rätt cykel för dig. Men innan dess testa gärna vår cykelväljare och se vad du får för resultat!

Publicerat:

2018-04-05 12.04

Rätt mat och dryck för cykelpasset

Äta och träna rätt, brukar man säga är nyckel till att komma i form. Men hur äter man rätt om det är cykelträning man ägnar sig åt? Caroline Wilbois är dietist med specialistkompetens inom idrottsnutrition har koll på läget, och vet hur du ska lägga upp matintaget inför träningspassen på cykelsadeln.

 – Du behöver kanske inte öka på den totala mängden mat du äter, det beror på hur mycket du rör på dig. Ofta vara viktigare att fokusera på tajmingen. Alltså när du äter, säger Caroline.

HÄR ÄR CAROLINES FÖRSLAG PÅ HUR DU KAN TÄNKA INNAN OCH UNDER TRÄNINGSPASSET:

4h innan träningspasset – Ät en huvudmåltid som lägger grunden till en god fysik och är därför A och O om du vill maxa din träning genom maten. Så försök att äta hälsosamt, varje dag, med en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater.

30-60 min innan träningspasset – Ät något litet. Ungefär en timme före passet är det bra att fylla på med vätska, protein och kolhydrater. Vätska för att inte bli uttorkad, protein för att bygga främja muskeltillväxt och kolhydrater för att förse musklerna med energi. Undvik fett och fibrer, eftersom fet och fiberrik mat stannar kvar länge i magen. Där skvalpar den omkring och gör ingen som helst nytta. För du vill ju att maten ska passera magen snabbt, bli till energi och gå ut i blodet och musklerna. Måltiden innan träningspasset hjälper till att förbättra prestationen under passet, håller orken uppe men hjälper även till att skynda på återhämtningen efter passet.

Dricka under passet – Ska du träna en timme eller kortare? Då behöver du inte dricka under passet. Ska du träna längre än en timme? Då bör du fylla på med vätska. Se till att börja dricka i tid, innan du blir törstig. En tumregel är att dricka två stora klunkar vatten, gärna rumstempererat, var tjugonde minut. Vid pass som pågår längre än 90 minuter kan du även välja att fylla på med energi i form av kolhydrater för att kunna hålla en högre intensitet under en längre tid. (Tränar du inför ett längre lopp kan det finnas fördelar med ibland endast inta vatten under längre pass för att lära kroppen att bättre utnyttja fett som energikälla).

Publicerat:

2018-04-05 13.00

Träna dig i cykelform!

ICA-COACHERNA TIPSAR OM SINA FAVORITÖVNINGAR

 

Cykling är en skonsam träningsform som bränner mycket kalorier. Men som med all annan träning krävs det en god grundläggande teknik och helst att du tränar med ett upplägg som innebär att du hela tiden ökar motståndet och distansen. Detta kallas också för progressionsträning. Cykelträning som grundträning är toppen för att bygga kondition och styrka. Kompletterar du även med styrketräning kommer du dessutom att komma i god from för andra motionsformer, som t.ex simning, löpning, skidåkning.

ICA-coacherna Josephine Tjernström och Mikaela Naess har koll på vilka övningar du lätt kan göra hemma eller på gymmet som gör att du snabbt kommer i toppform inför cyklingen.

  • Styrka och rörlighetsträning:
    Satsa på höftlyft, sumoknäböj, plankan, situps och tåhävningar
  • Inomhusträning:
    Spinning, crosstrainer.
  • Backlöpning:
    ger dig starka ben som behövs när du vill trycka på i spurten

Publicerat:

2018-04-05 13.04

Vilka tillbehör behöver jag köpa?

NYBÖRJARENS PRYLGUIDE - NÄR DU VILL BÖRJA CYKLA LÅNGT.

Innan du växlar upp din cykling och börjar cykla längre sträckor och motionslopp är det några tillbehör du måste fixa först. Måsten, tänker du? Beslutet är ditt förstås men vi lovar att detta är saker som kommer göra din cykelupplevelse både skönare, säkrare och framför allt lagligare. Peter Mattisson arbetar på Cycleurope (där också Crescent ingår) och är expert på tillbehör och reservdelar. Enligt Peter är det bra att utrusta de tre kontaktytorna först – alltså de tre ställen där kroppen och cykeln möts – och nöts. Händerna, fötterna och rumpan. Genom att se över detta kommer du både få en bekvämare, effektivare och säkrare cykeltur.

HÄR ÄR VAD SOM BEHÖVS:

CYKELBYXA – Skavsår, ömmande rumpa och svidande ljumskar undviker du med hjälp av en vanlig cykelbyxa. Använd endast en cykelbyxa – underkläderna lämnar du hemma eller i packningen. Cykelbyxan ska ha en padding som också gör att du sitter bekvämt på sadeln. Har du aldrig tidigare testat så kommer du känna en stor skillnad!

CYKELSKOR & PEDALER – Lika bra som dina dämpande gympaskor är för dig när du springer, så är de dåliga när du cyklar. Dämpande sulor gör att du tappar kraft och din vadmuskulatur måste arbeta ännu hårdare. Med ett par hårda cykelskor går kraften från ditt ben direkt in i pedalen och cykeln. Med pedaler där skorna kan klickas fast får du extra skjuts i trampningen när du drar fötter och ben uppåt. Öva bara på att gå ur och i innan du sätter av!

HANDSKAR – Mitt i handflatan finns en nerv som kan orsaka en obehaglig avdomnande känsla ända upp i armbågen om den utsätts för längre ensidig belastning. Paddingen i cykelhandskarna ser till att du undviker detta. Dessutom skyddar handskarna mot skav- och skrapsår ifall du skulle falla och ta emot dig med händerna.

NÄR DU SETT ÖVER DETTA KAN VI GÅ VIDARE TILL:

HJÄLM – En självklarhet och ditt viktigaste skydd. Hjälmen får därför lov att kosta. Du kommer garanterat att använda den i alla situationer om den både sitter skönt och är snygg på samma gång. Olika modeller har olika form och var därför noggrann med att få rätt storlek.

SADELVÄSKA MED UTRUSTNING – Eftersom en punktering alltid kommer olägligt ska det i väskan alltid ligga: en extra slang, en däckavtagare, en minipump och ett miniverktyg.

FLASKHÅLLARE/FLASKA – Vatten eller energidryck. Något som släcker törsten.

BELYSNING & REFLEXER – Cyklar du i mörker säger lagen att cykeln måste vara utrustad med vitt ljus framåt och rött ljus bakåt, samt reflexer som syns från sidan. Ett tips är att ha så kallade reflexpinnar som knäpps direkt på hjulet. Dessa regler gäller även om du endast cyklar på separata cykelvägar.

Och när du checkat av dessa grejer är du rustad med det viktigaste – nu kan det vara värt att lägga lite tid att kolla in prylarna gör det ännu roligare och bekvämare att cykla. Läs mer om de här.

Publicerat:

2018-04-05 13.08

Träningsguide inför tjejvättern!

I juni går Tjejvättern av stapeln! Om du tänkt köra är det ett perfekt tillfälle att starta uppladdningen nu. Tycker du att det känns svårt att veta hur mycket du behöver träna för att trampa runt 100 km? Vill veta hur du på bästa sätt hittar hem i den sociala gemenskapen som finns i att cykla i grupp? Önskar du få enkla tips om du rent tekniskt cyklar tillsammans med andra? Då har vi på Crescent satt ihop en artikel där du kan hitta svar och utgå ifrån, mycket cykelnöje!

Hur mycket behöver du träna
För att cykla Tjejvätterns tio mil är det önskvärt att du tränat regelbundet ett minst par gånger i veckan under våren. Om du väljer att cykla en dag i veckan så går det bra att variera sig genom att träna konditionen med löpning nästa pass! En bra tumregel att ha som utgångspunkt kan vara att träna minst ett intensivt pass och ett lite lugnare, men också lite längre, pass i veckan. Om det känns långtråkigt att cykla lugnt och länge, lägg in en teknikövning varje kvart; testa att ta upp vattenflaskan i farten, öppna jackan lite i halsen eller peka med hela armen åt det håll du ska i nästa korsning.

Tio mil tar fem timmar om du cyklar i 20 km/h i snitt, det kan kännas som lång tid om du inte tidigare cyklat en liknande sträcka. Men om du tränar på regelbundet under våren, vågar lägga lite tid på teknikträning och kanske till och med testar på att cykla i grupp så har du kommit en god bit på väg. Dessutom så finns det oavsett om du väljer att cykla ensam eller i goda vänners sällskap gott om fikastopp längs vägen som kommer hjälpa dig att hålla ångan uppe.

Social gemenskap
Tjejvättern-arrangörerna har som mål är att loppet ska vara roligt och socialt för tjejer i alla åldrar. Hur ställer du dig till att göra din tid på cykeln till något där sällskapet faktiskt får spela en stor roll? Om det känns som en rolig idé kan det vara en bra start att börja i din närmsta familje- och vänkrets där det kanske finns någon annan som gillar att träna och som skulle vilja sadla om till Tjejvätterncyklist. Vidare kan du höra med din lokala cykelklubb om de har någon träningsgrupp för tjejer, om inte kanske du kan starta en för de tjejer som redan finns i klubben.

På Facebook finns gruppen ”Cyklande tjejer” och Crescents egen grupp ”Crescent cykeltjejer” där du kan gå med och känna dig delaktig och hitta andra i samma situation som dig. Dessutom finns
fler cykelforum på internet vilka alla är en guldgruva när det gäller att få svar på frågor och söka andra i samma situation. Den gemensamma nämnaren som de flesta kommer ge uttryck för
oavsett vart du vänder dig är; att cykling blir så mycket roligare i grupp!

Klungteknik
När du cyklar tillsammans med andra kallas det att cykla i en klunga. De kan se ut på flera sätt men på träning och i lopp som Tjejvättern cyklar man ofta i tvåpar och på led, att cykla en och en på led förekommer också. Oavsett hur den ser ut fungerar en cykelklunga bäst när alla som befinner sig i den följer vissa regler. Till exempel:
– Varna de som cyklar bakom dig för hål i marken och hinder på vägbanan. Detta gör du genom att peka på hålet med handen och signalera hindret med hjälp av att klappa dig själv lätt på höften på samma sida som hindret kommer.
– Snyt eller spotta aldrig med cyklister bakom dig om det blåser, ditt klet blir lätt någon annans förtret.
– Drick och ät (om du gör det på cykeln) när du befinner dig längst bak i gruppen för att undvika vingel i ledet.
– Försök hålla en jämn fart, gör du det behåller du förhoppningsvis avståndet till cyklisten framför och slipper ”gå på hjul” som det heter när ditt framhjul snuddar vid eller åker in i framförvarande cyklists bakhjul.
– Njut av sällskapet!

Månad för månad, träning-gemenskap-teknik

Mars
Träning: Använd påskhelgen som uppstart och se till att komma ut på cykeln två gånger! (Om snön hunnit smälta förstås…)
Gemenskap: Om du inte redan har ett gott gäng att träna med, avsätt en eftermiddag för att se dig om på Facebook och på forum och se om du har någon tur.
Teknik: Vet du hur du lagar en punktering? Om inte -lär dig det redan nu så underlättar du för dig själv både under vårens träningspass, men också under själva loppet!

April
Träning: För att få till regelbunden träning kan det vara bra att hitta ett sätt att få in dina två träningspass per vecka som ren rutin. Chansen att upprätthålla din träning i vardagen blir mycket
större om du inte behöver tänka så mycket på när och hur du ska hinna träna, utan att det kommer lika naturligt som att gå till jobbet eller handla mat. Det är inte alltid lätt, men hitta din egen
motivation och låt den vara din drivkraft att återkomma till om det skulle kännas tungt någon dag.
Gemenskap: I april kanske du kan få till ett gemensamt pass med någon eller några som du hittat via en cykelklubb eller community på internet, våga fråga!
Teknik: Ett av de längre passen är ett bra tillfälle att se om du är helt bekväm med att äta och dricka i farten. Om inte -öva under passet tills du känner att det går av sig självt, det har du stor nytta av.

Maj
Träning: Känner du dig starkare nu än när du började träna i mars? Toppen i så fall, för då är du redo för att öka på träningsmängden med en halvtimma eller två i veckan om lust och ork finns.
Gemenskap: Välj ut en solig dag i mitten på månaden när temperaturen förhoppningsvis letat sig upp mot tjugogradersstrecket och bjud in till långtur! Om du hittat någon eller några att träna med, hör med dem om de är sugna på att cykla tre-fyra timmar med dig och äta en god lunch halvvägs, då blir ni ännu mer förberedda för den längre turen som Tjejvättern utgör.
Teknik: Använd långturen till att öva på klungans regler (se ovan) och bli ett med gruppen!

Juni
Träning: Nu är det inte många dagar kvar tills startskottet går. Det du inte hunnit träna nu kommer du inte kunna träna ikapp under sista veckan. Njut istället av där du är just nu, av pirret i magen och känslan i kroppen när du sitter på cykeln!
Gemenskap: Bestäm kanske träff med någon som du vet också ska köra Tjejvättern, ta en fika och prata om era tankar inför loppet. Kanske kan ni redan nu bestämma att ni firar med en middag i Motala när de tio milen är avklarade?
Teknik: Nu är det god tid att se över din cykel inför den stundande prövningen, fungerar den som den ska eller behöver du lämna den på service? Om din cykel varit iväg och fått nya reservdelar bör du avsätta ett pass till att kolla så att allt är i sin ordning innan du åker till Motala. Lycka till!

Publicerat:

2018-04-05 13.21

Träningsguide inför halvvättern

Ska du cykla Halvvättern i juni? Om du anmält dig är det ett perfekt tillfälle att starta uppladdningen nu. Om det känns svårt att veta hur mycket och ofta du behöver träna för att trampa runt 150 km har vi på Crescent satt ihop en guide för dig att utgå ifrån, mycket cykelnöje!

Mängd
Halvvättern skiljer sig från Vätternrundan på det enkla viset att distansen är hälften så lång, räcker det att träna hälften så mycket då undrar du? Både ja och nej, 150 km tar betydligt kortare tid än
Vätternrundans 300 km och kräver därför inte fullt lika mycket mängdträning. Samtidigt är 150 km ingenting du klarar med en axelryckning utan det kräver sin träning det också. I den här guiden utgår vi från siffran 100 mil som brukar vara den mängd cykelträning som sägs krävas för att klara Vätternrundan, men självklart dividerar vi siffran med två. 50 mil bör du alltså hinna med för att vara väl förberedd för att köra Halvvättern.

Hur mycket behöver du då träna varje vecka för att ha 50 mil på träningskontot när du står på startlinjen? Om vi utgår från snitthastigheten 20km/h så tar 50 mil totalt 25 timmar. Från påskhelgen är det elva veckor kvar till starten och 25 timmar dividerat med elva veckor ger en träningsmängd om minst två timmar per vecka, gärna lite mer för att säkra att loppet blir en rolig upplevelse. Perfekt för den som är ny på cykeln eller inte kan eller vill avvara mer tid till träning. Samtidigt kan du, även om du cyklar snabbare än med 20km/h i snitt, självklart följa programmet nedan. Enda skillnaden blir att det tar dig kortare tid att cykla de 100 milen som krävs vilket gör att alla mil du cyklar utöver det blir bonusmil, vilket bara är positivt!

Träna i block-periodisering
En bra struktur på träningen får du genom att dela upp den i fyra block där varje block består av tre veckor, utom det sista som är blott två veckor långt. Varje vecka består i sin tur av två träningspass
där det ena ska vara intensivt och fokusera på styrka och kondition och det andra lugnare med fokus på uthållighet. Styrkan behöver du i backar och accelerationer och uthålligheten gör att du orkar hela vägen till mål. För att du lätt ska kunna skilja passen åt ska du gå på hur ansträngd du känner dig -har du svårt att prata för att du flåsar så tränar du intensivt, klarar du av att prata med cyklisten jämte dig tränar du lågintensivt i så kallat ”snack-tempo”. När du tränar enligt blockprincipen ska du dessutom avvara en vecka i varje block till återhämtning då du tillåter dig att vila och tränar med lägre intensitet båda passen. Syftet med att träna på detta vis är att du periodiserar din träning. Det innebär att du inleder en period med att träna hårt och slita ner muskler för att sedan låta kroppen återhämta sig under kvarvarande del av perioden. När den lugna delen av perioden är avklarad är du, om allt gått bra, starkare än tidigare och du kan påbörja en ny period med hårdare träning.

Prova på ett långpass
Ytterligare en sak att göra om du verkligen vill vara väl förberedd är att cykla ett pass som motsvarar loppet i tid när du har ungefär en månad kvar till start. Då bör du vara stark nog att gå stärkt ur upplevelsen och ta med dig erfarenheten till när det verkligen gäller. Om du, likt i räkneexemplet ovan, cyklar med 20km/h i snitt tar Halvvättern mellan sju och åtta timmar, vet du med dig att du klarar att hålla en högre snitthastighet så kommer det följaktligen ta kortare tid. I vilket fall som helst så kommer du ha nytta av passet så välj ut en fin dag i mitten på maj, starta i gryningen med gott sällskap och inplanerade fikastopp längs vägen så ska ni se att det blir ett sant nöje. Du har då visat både din kropp och ditt sinne att du klarar av att cykla en hel dag!

Om du blir sjuk?
Hur gör du då om sjukdom eller förhinder sätter stopp för din framfart på cykeln? En gyllene regel att utgå ifrån är att aldrig försöka träna igen ett missat pass. Elitcyklisten Karl-Axel Zander (Upsala CK) har kört Vättern på under åtta timmar och ger rådet:
”Om du tänkt träna tisdag, torsdag och lördag och sedan missar tisdagens pass av någon anledning, lägg det då bakom dig och ladda upp inför nästa pass istället. Risken är annars att du tränar för mycket mängd på kort tid. Du blir då mer sliten än du räknat med vilket kan resultera i ökad risk för sjukdom. Så onödigt!”
Kort sagt kan ivern att träna ikapp ett pass istället resultera i totalt motsatt effekt om du blir sjuk och tvingas avstå ytterligare träning. På tal om sjukdom så ska du aldrig träna med halsont eller
feber. Lätt snuva är okej om du känner dig frisk i övrigt, men vila hellre en dag extra om du känner dig osäker, det vinner du på i längden!

Förslag till träningsupplägg

Block 1 Uppstart (1,5 timmar/vecka) 24mars-14april
Vecka 1
Pass 1: 30min flåsigt tempo
Pass 2: 1h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 30min flåsigt tempo
Pass 2: 1h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: 30min lugnt/vila
Pass 2: 1h snack-tempo
Tips för block 1: Vet du hur du lagar en punktering? Om inte -lär dig det redan nu så underlättar du för dig själv både under vårens träningspass, men också under själva loppet!

Block 2 Ökning (2 timmar/vecka) 14april-5maj
Vecka 1
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: vila
Pass 2: 2h snack-tempo
Tips för block 2: I detta block ökar träningsmängden, våga ta i lite mer, det orkar du nu!

Block 3 Stabilisering (2 timmar/vecka+ett långpass) 5maj-26maj
Vecka 1
Pass 1: 30min flåsigt tempo
Pass 2: 1,5h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 7-8h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: vila
Pass 2: 2h snack-tempo
Tips för block 3: Välj en riktigt solig och fin dag för det långa passet i Vecka 2, men glöm inte vatten, mat och solkräm! Det långa passet är dessutom ett bra tillfälle att se om du är helt bekväm
med att äta och dricka i farten. Om inte -öva under dagen tills du känner att det går av sig självt, det har du stor nytta av under loppet.

Block 4 Toppning (2 timmar/vecka) 26maj- Halvvättern
Vecka 1
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h Kolla att cykeln fungerar perfekt/vila
Pass 2: 30min lugnt/vila
Tips för block 4: Nu är det god tid att se över din cykel inför den stundande prövningen, fungerar den som den ska eller behöver du lämna den på service? Om din cykel varit iväg och fått nya reservdelar bör du avsätta ett pass till att kolla så att allt är i sin ordning innan du åker till Motala.


Lycka till!
Totalt: 26 timmar.

Publicerat:

2018-04-05 13.24

Träningsguide inför vätternrundan

Ska du cykla Vätternrundan? I så fall är det ett perfekt tillfälle att starta uppladdningen nu. Om det känns svårt att veta hur mycket och ofta du behöver träna för att trampa runt sjön har vi på Crescent satt ihop en 12 veckors guide för dig att utgå ifrån, håll till godo!

Mängd
Till att börja med kan det vara en god idé att ställa in sig på att det krävs en del timmar i sadeln under våren för att Vätternrundan ska bli en övervägande trevlig upplevelse och inte bara smärtsam. Det gängse rådet brukar vara att du ska ha cyklat 100 mil innan du ställer dig på startlinjen. Det kan låta som en siffra som är svår att greppa och sätta i ett sammanhang, här följer ett räkneexempel för att förtydliga;

Om du cyklar med 20km/h i snitt tar en mil 30 minuter. 30 minuter milen gör att 100 mil tar 50 timmar. För att få ihop dina 50 timmar med 20km/h i snitt behöver du, i runda slängar, lägga fyra träningstimmar i veckan fram till Vätternrundan. Alla är olika och har olika mycket tid för träning till sitt förfogande och därför har vi satt ihop ett flexibelt program som du kan anpassa efter din egen
vardag för att samla ihop dina mil. Alltså kan du, även om du cyklar snabbare än med 20km/h i snitt, utan problem följa programmet nedan. Enda skillnaden blir att det tar dig kortare tid att cykla de 100 milen som krävs vilket gör att alla mil du cyklar utöver det blir bonusmil, vilket bara är positivt!

Träna i block-periodisering
Om du startar din uppladdning med tolv veckor kvar kan du dela upp veckorna i fyra block med treveckor i varje. En bra riktlinje kan vara att försöka cykla tre gånger i veckan uppdelat på olika typer
av pass; ett lite längre med låg intensitet, ett så kallat distanspass, samt två kortare med högre intensitet med t.ex. intervaller. För att skilja passen åt kan du vara uppmärksam på din ansträngningsnivå, på distanspasset ska du kunna föra ett samtal med cykelkompisen bredvid, ”snack-tempo”, medan du på intervallpasset ska flåsa betydligt mer.

I vårt program är alltid vecka tre ”vilovecka”, med det sagt menas inte att du helt ska sluta cykla, men däremot bör du sänka intensiteten. Syftet med att träna på detta sätt i block kan förklaras
genom begreppet periodisering. När du periodiserar din träning innebär det att du planerar in hård träning som sliter ner dina muskler för att sedan låta lättare träning eller helvila följa vilket tillåter
kroppen att återhämta sig. När du haft en lugn vecka har din kropp blivit starkare och är redo att belastas med ett nytt block.

Prova på ett långpass
För förbereda kroppen på hur det känns att cykla 30 mil i ett sträck kan det dessutom vara bra att ha kört minst ett riktigt långt pass. Det behöver inte nödvändigtvis vara 30 mil långt, men i tid räknat bör passet vara åtminstone en dag långt för att förbereda din kropp för det som komma skall i Motala 17-18 juni. För att återknyta till räkneexemplet ovan så tar turen runt sjön 15 timmar med 20km/h i snitt. Att då ha cyklat från tidig morgon till sen eftermiddag en solig dag i maj kan därför vara en bra idé, oavsett om du snittar 20 eller 25. Du har då utsatt din kropp för cykling i åtta timmar och då kommer själva Vätternrundan kännas betydligt lättare!

Om du blir sjuk?
Hur gör du då om sjukdom eller förhinder sätter stopp för din framfart på cykeln? En gyllene regel att utgå ifrån är att aldrig försöka träna igen ett missat pass. Elitcyklisten Karl-Axel Zander (Upsala CK) har kört Vättern på under åtta timmar och ger rådet:

”Om du tänkt träna tisdag, torsdag och lördag och sedan missar tisdagens pass av någon anledning, lägg det då bakom dig och ladda upp inför nästa pass istället. Risken är annars att du tränar för mycket mängd på kort tid. Du blir då mer sliten än du räknat med vilket kan resultera i ökad risk för sjukdom. Så onödigt!”

Kort sagt kan ivern att träna ikapp ett pass istället resultera i totalt motsatt effekt om du blir sjuk och tvingas avstå ytterligare träning. På tal om sjukdom så ska du aldrig träna med halsont eller
feber. Lätt snuva är okej om du känner dig frisk i övrigt, men vila hellre en dag extra om du känner dig osäker, det vinner du på i längden!

Förslag till träningsupplägg

Block 1 Uppstart (3 timmar/vecka) 24mars-14april
Vecka 1
Pass 1: 30min flåsigt tempo
Pass 2: 30min flåsigt tempo
Pass 3: 2h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 30min flåsigt tempo
Pass 2: 30min flåsigt tempo
Pass 3: 2h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: 30min lugnt/vila
Pass 2: 30min lugnt/vila
Pass 3: 2h snack-tempo
Tips för block 1: Vet du hur du lagar en punktering? Om inte -lär dig det redan nu så underlättar du för dig själv både under vårens träningspass, men också under själva loppet!

Block 2 Ökning (4 timmar/vecka) 14april-5maj
Vecka 1
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 2h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 2h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: 1h lugnt/vila
Pass 2: 1h lugnt/vila
Pass 3: 2h snack-tempo
Tips för block 2: Våga ta i lite mer i detta block, du har lagt tre veckor av träning bakom dig och är redo att pressa dig själv lite mer, våga!

Block 3 Stabilisering (4 timmar/vecka+ett långpass) 5maj-26maj
Vecka 1
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 2h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 8-10h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: 1h lugnt/vila
Pass 2: 1h lugnt/vila
Pass 3: 2h snack-tempo
Tips för block 3: Välj en riktigt solig och fin dag för det långa passet i Vecka 2, men glöm inte vatten, mat och solkräm! Det långa passet är dessutom ett bra tillfälle att se om du är helt bekväm
med att äta och dricka i farten. Om inte -öva under dagen tills du känner att det går av sig självt, det har du stor nytta av under loppet.

Block 4 Toppning (4-5 timmar/vecka) 26maj- Vätternrundan
Vecka 1
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 3h snack-tempo
Vecka 2
Pass 1: 1h flåsigt tempo
Pass 2: 1h flåsigt tempo
Pass 3: 3h snack-tempo
Vecka 3
Pass 1: 2h snack-tempo
Pass 2: 1h Kolla att cykeln fungerar perfekt/vila
Pass 3: 1h lugnt/vila
Tips för block 4: Nu är det god tid att se över din cykel inför den stundande prövningen, fungerar den som den ska eller behöver du lämna den på service? Om din cykel varit iväg och fått nya reservdelar bör du avsätta ett pass till att kolla så att allt är i sin ordning innan du åker till Motala.


Lycka till!
Totalt: 50 timmar.

Publicerat:

2018-04-05 13.29

Checka cykeln inför Vätternrundan

Dags att ta fram racercykeln för nästa klassikerutmaning.
Rullar du säkert?

  • Kontrollera att bromsar och växlar fungerar
  • Se till att alla skruvar och bultar är åtdragna, så att allt sitter som de ska
  • Tvätta- eller torka av cykeln
  • Rengör kedjan med kedjerengöring och olja in med kedjeolja
  • Pumpa däcken – 6-8 bar lufttryck är lagom
  • Ut på härliga cykeläventyr!

Gjorde du många mil i fjol så kan det vara dags att byta kedja eller kassett.
Rulla förbi en cykelspecialist om du vill ha hjälp att byta.

Publicerat:

2018-04-05 11.10

Så förlänger cykeln ditt liv

Du kanske har hört det förut: Cykla mer så lever du längre! Den korta förklaringen till det är mycket enkel – att röra på sig är alltid bättre än att inte röra på sig.

Men om du vill ha en lite längre och ingående förklaring så kommer den här. Idag är nämligen hjärt- och kärlsjukdomar den i särklass vanligaste dödsorsaken i Sverige. Det som avses med hjärt- och kärlsjukdomar är till exempel hjärtinfarkt, stroke, åderförkalkning och blodproppar. Dessa sjukdomar orsakas i sin tur bland annat av rökning, diabetes, högt blodtryck, fetma, stress, fysisk inaktivitet, depression och ensidigt kostintag.

I de fall där hjärt- och kärlsjukdomar är modifierbara, så är fysisk aktivitet helt centralt för att undvika, lindra eller bli frisk från någon av dessa sjukdomar. Att ägna sig åt fysisk aktivitet (gå, cykla, träna) trettio minuter, fem dagar i veckan och äta nyttig mat med omättade fetter (fet fisk, frukt, grönsaker, ägg etc.) är till exempel den uppmaning hjärtläkarna på universitetssjukhusen ger sina patienter. Enligt Karolinska Institutet är dessutom fysisk aktivitet lika effektiv mot depressioner som läkemedel och terapi.

Med en cykel är det lätt att börja röra sig. Att ta cykeln till jobbet eller affären bara några gånger i veckan gör skillnad. Både löpning och cykling är motionsformer som ökat explosionsartat de senaste åren. Men många som ger sig ut i löparspåret känner snabbt av ömma fötter och knän. Cykling är istället skonsam mot leder och knän, det är lätt att komma igång och du kan lätt välja svårighetsgrad.

Så även om det låter otroligt så är det faktiskt sant – din cykel kan förlänga livet, och göra det förbaskat mycket roligare under tiden!

Publicerat:

2018-04-05 13.43

18 artiklar

CYCLEUROPE I SVERIGE 

Crescent sjosala_logotyp PEAK_logotyp 

0