2024/03/28

Crescent X En Svensk Klassiker


2024/03/28

 

Crescent förlänger samarbetet med En Svensk Klassiker


Crescent och En Svensk Klassiker inledde sitt samarbete redan 2016, och har under åren med gemensam passion arbetat för ett friskare Sverige med fokus på barn och unga. Nu väljer parterna att förlänga avtalet med ytterligare tre år fram till 2026.


Vårt gemensamma initiativ Skolklassikern är en viktig anledning till sponsorskapet. Under åren har vi inspirerat närmre 200 000 elever som tillsammans cyklat, simmat, sprungit och skidat över 34 500 mil. Crescent har ett stort engagemang i projektet för att få barn och unga att röra sig mer i såväl skolan som i sin vardag är.

 

Skolklassikern är ett kostnadsfritt projekt som inspirerar och motiverar elever från förskoleklass till årskurs 6 att finna rörelseglädje och skapa en hälsosam livsstil. I projektet deltar hela klassen och sätter sina egna rörelsemål inom skidåkning, cykling, simning och löpning. Utöver dessa grenspecifika rörelsemoment för klassikern så är fler aktiviteter och utmaningar kopplade till Skolklassikern, däribland Crescents Designskola och ett samtalsformat kallat Rörelseverkstan där barnen får reflektera över rörelse på cykel. Skolklassikern blir ett sammanhang som inkluderar och inspirerar skolelever till en hälsosam och aktiv livsstil.

 

– En av Crescents starkaste drivkrafter är folkhälsan. Därför är vi mycket stolta över att vara en del av Skolklassikern, ett initiativ som syftar till att få barn att röra mer på sig. Genom cykling får barn utveckla sin självständiga mobilitet, balans, rörlighet och kondition på ett lekfullt sätt. Skolklassikern är ett verktyg för skolor i deras viktiga uppdrag att skapa jämställd hälsa och rörelseglädje för alla barn i Sverige, säger Johanna Smedberg, marknads- och affärsutvecklingschef på Crescent.


– Tillsammans är vi fast beslutna att vända den stillasittande trenden vi ser i samhället genom att motivera och inspirera barn och unga till ökad rörelse tidigt i livet. Vårt samarbete inkluderar såväl kreativa som lustfyllda övningar kombinerat med den anpassade fysiska utmaningen, något vi är oerhört stolta över. Vi kommer outtröttligt fortsätta vårt arbete som syftar till att göra Sverige och svenskarna friskare, genom alla åldrar, livet ut, säger Johan Grundin vd En Svensk Klassiker.


Mer om Skolklassikern här.


Insatser i skolan ska få svenska barn att cykla mer


Med initiativen Designskolan och Rörelseverkstan vill Skolklassikern och Crescent ge barn en plats där de kan hitta rörelseglädje genom kreativa och lustfyllda övningar.

 

Cycleurope Sverige släppte nyligen rapporten ”Så får vi svenska barn att cykla igen” om hur ökad cykling kan lösa utmaningen med svenska barns allt sämre hälsa. I rapporten redovisas resultat från en undersökning gjord av Rörelseverkstan, där cirka 2000 barn från förskoleklass upp till och med årskurs nio fick tycka och tänka kring sin syn på cykling.

 

Läs hela pressmeddelandet här

 

Ta reda på mer om Skolklassikern

0