PRODUKTION

Byggd i Varberg

Ett svenskt hantverk


I mer än hundra år har generationer av cykelälskare tillverkat kvalitetscyklar på den svenska västkusten i Varberg. Idag är majoriteten elcyklar, utrustande med elmotor och batteri. Oavsett teknologi är varje cykel byggd med värme, noggrannhet och precision, av svensk kvalité för nordiska förhållande. Vi lackerar våra ramar, bygger hjul från grunden och sätter samman våra cyklar på egenutvecklade ramar med noga utvalda komponenter till färdiga cyklar och elcyklar. Innan cyklarna rullar ut ur fabriken blir det testade och kvalitetsstämplade. Vi är stolta över vår svenska produktion som ligger i direkt anslutning till vår utvecklingen i vårt Center of Excellence. Något som gör att vi alltid har kontroll över hela kedjan, från start till mål.

Lackering

 

Snyggt skydd i tre lager

I vår egna lackering hanterar vi ramar, gafflar och andra delar som ger färg till din cykling. Ett arbete som pågått i månader för att nå rätt nyans och rätt grafik för att få din cykel att nå perfektion, både idag och imorgon. Lackering handlar både om rätt färg och ett slitstarkt skydd. Delarna till din cykel går igenom en modern och miljövänlig lackeringsanläggning i tre olika omgångar för ett hållfast och vackert resultat. Först läggs en grundlack. Beroende på vilken valör grundlacken har kommer nästa lager lack, färglacken, att bete sig olika. En svart grundlack gör färglacken dovare och djupare medan exempelvis en vit grundlack gör tonerna klarare. Att få fram ett fint resultat kräver ett perfekt samspel mellan mänsklig precision och robotar och maskiner. Efter att ramen fått sin färglack sätter vana händer cykelns dekaler på plats. Slutligen går cykeln igenom lackeringen en sista gång och får topplack. Denna lack gör cykeln högblank eller matt och ger slutlig finish och ett starkt skydd till din nya cykel.

Hjulbygge

För hand, en eker i taget

Hjulen börjar ta form när hjulnavet stoppas för hand, eker för eker. Efter att navet fyllts flätar händer ekrarna på plats tillsammans med effektiva maskiner. Elcyklar med framhjulsmotor i hjulet byggs på samma sätt som ett vanligt hjul men då med motorn som central punkt mitt i hjulets hjärta. Efter att hjulet flätats samman rullar det vildare, riktas och förses med fälgtejp som skyddar slangen från att slitas mot ekrarnas fästen. Aldrig har ett hjul varit så runt. Slutligen hamnar hjulen i händerna på däckmontören som gör hjulet komplett med slang och däck. Lite luft på det och hjulet fortsätter mot monteringsbanan.

Hjulbygget

För hand, en eker i taget

Hjulen börjar ta form när hjulnavet stoppas för hand, eker för eker. Efter att navet fyllts flätar händer ekrarna på plats tillsammans med effektiva maskiner. Elcyklar med framhjulsmotor i hjulet byggs på samma sätt som ett vanligt hjul men då med motorn som central punkt mitt i hjulets hjärta. Efter att hjulet flätats samman rullar det vildare, riktas och förses med fälgtejp som skyddar slangen från att slitas mot ekrarnas fästen. Aldrig har ett hjul varit så runt. Slutligen hamnar hjulen i händerna på däckmontören som gör hjulet komplett med slang och däck. Lite luft på det och hjulet fortsätter mot monteringsbanan.

Montering

Precision i varje moment

I vår montering föds och färdigställs cyklar och elcyklar på rad. Det är ett lagarbete med ett team på 4-5 personer som sätter samman din Crescent, en del i taget. Cykelns komponenter sätts på plats och ramen förses med hjul, styre och sadel. Kablage monteras och elmotorer integreras. Slutligen säkras och kontrolleras alla delar, cykeln blir testad, får en kvalitetsstämpel och rullar vidare ut ur fabriken för att så småningom hitta hem till dig.

Utforska
  • Ta reda på mer om tekniken och systemen för våra elcyklar

  • Ta reda på mer om vår produktutveckling, i vårt Center of Excellence i Varberg

  • Utforska våra elcyklar och hitta din nya vardagshjälte

0