Elcykeleffekten

  • Välj kategori
  • Nyheter
  • Tips & Guider
  • Elcykel
  • Träning
  • Vintercykling

Bättre hälsa och miljö med elcykel

Miljövänligt, hälsosamt, ekonomiskt, tidsbesparande och kul – Crescent kallar det Elcykeleffekten. Och nu är det dokumenterat att de positiva effekterna av elcykeln går att bevisa.

När Jönköpings kommun presenterar resultatet av sin satsning på förmånscyklar till sina medarbetare så visar de att elcykelpendlingen ökat från 3 % till 48%.

I de undersökningar som kommunen gjort i anslutning till förmånscykelsatsningen visas tydliga effekter på medarbetarnas upplevda hälsa och att man väljer att transportera sig mer miljövänligt efter att ha nappat på erbjudandet om en förmånscykel.

Konceptet med förmåncyklar gäller traditionella cyklar såväl som elcyklar, där cyklar med elassistans varit attraktivt för träning såväl som ett transportmedel som för pendling. Undersökningen visar också att den som cyklar elcykel i större utsträckning fortsätter att cykla vintertid.

Färdmedelsval under cykelsäsong, utveckling före och med förmånscykel:

- Elcykel som pendlingsfordon + 45%
- Bil som pendlingsfordon – 28%
- Pendling med kollektivtrafik – 9%

Bland kvinnor bidrar elcykeln till att minska antalet som sällan eller aldrig motionerar samt fördubblar andelen som motionerar 4-7 gånger i veckan!

I gruppen som ökat sin motion uppger 44% av männen och 66% av kvinnorna att de använder en elcykel för träning och eller motion.

I Jönköpings kommuns rapport visas tydliga exempel på hur man som företagare eller chef på ett förmånligt sätt kan bidra till sina medarbetares hälsa, miljötänk och ekonomi.

Vill du som företagare eller chef och vill veta mer om förmånscyklar? Läs här

Läs hela rapporten som publicerats på www.jonkoping.se

Publicerat:

2018-12-06 17.09

Elcykeleffekten - tema ekonomi

Oräkneliga är de gånger du hört att du bör ta kollektivtrafiken till jobbet istället för bilen. Ekonomi_orangeDu vet att du skulle tjäna massor av pengar på det också. Men bilen står ju ändå där hemma. Den går när du vill, ofta ända fram till arbetsplatsen. Och förbi förskolan och affären. Det är bekvämt. Men ju fler mil den går desto större blir utgifterna. Reparationskostnader, bränsle, vägtullar/trängselskatter, service och nya däck. Plötsligt har bilen gått så många mil att det är dags att köpa en ny.

Det är nu du börjar fundera på om tunnelbanan, spårvagnen eller bussen ändå är ett alternativ. Fundera då ett varv till. Ett månadskort för buss och tunnelbana i Stockholm kostar 790 kronor*. I Malmö och Göteborg ligger priserna på liknande nivåer. Är det värt det?
Med en elcykel rullar du förbi alla köer, tar genvägar och kommer fram utan förseningar.

Med ett enkelt räkneexempel kan vi dessutom illustrera hur snart du faktiskt tjänar pengar på att cykla elcykel till jobbet:

Låt säga att du köper en elcykel som kostar 15 795 kronor*. Om du köper en sådan cykel istället för ett månadskort hos SL, som kostar 790 kronor varje månad har du efter 20 månader räknat hem din cykel. Därefter glider du fram gratis. I illustrationen här intill utgår vi från den klassiska klyschan att karriärssvensken i genomsnitt arbetar fem år på en arbetsplats innan det är dags att byta jobb. Så om du första dagen på ditt nya jobb cyklar elcykel så kommer dina sista tre år på jobbet i princip vara fria från rese- och pendlingskostnader. Med undantag för slitage- och servicekostnader.

Men räkneexemplet kan bli ännu mer extremt – men inte mindre sannolikt. Ponera att du är nöjd med ditt boende strax utanför stan och planerar att bo där under en längre tid. Barnen ska växa upp, flytta hemifrån, och vips har det gått 20 år. Att räkna på vad det kostar att pendla med bil i 20 år är vanskligt, men säkert är att det är summor vi helst inte vill se. Om du åker kollektivt i 20 år landar kostnad för månadskort någonstans mellan 180 000 – 200 000 SEK. Prishöjningar icke inkluderat.

Det är många elcyklar du kan köpa för de pengarna. Men bättre hälsa och mer glädje kostar inget – det får du på köpet.


BIL ÄR DYRARE ÄN CYKEL.

En ny elcykel kan du få från ca 15 000* kronor. Bilen i vårt exempel kostar 198 000* kronor. Men det är inte enbart nypriset som skiljer elcykel och bil åt. Exemplet är hämtat från Konsumentverkets webbsida www.bilsvar.se och visar ägarkostnaden för en VW Golf VII 1.2 TSI BMT Masters med årsmodell 2016. Om vi slår ut kostnaden per månad under de tre första åren så landar bilen på 4 500 kronor, inklusive bränsle, värdeminskning, försäkring och service. Elcykeln från Crescent i exemplet däremot kostar endast 439 kronor i månaden under samma tid. Driften är sedan endast någon krona per laddning. Till detta får du räkna med en årlig kostnad för service. Bil är i vissa fall praktiskt. Men är det ekonomiskt och miljömässigt försvarbart i stan.

Källa:
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildetalj/volkswagen-golf-vii-1.2-tsi-bmt-masters-2016-95907

Läs mer om Elcykeleffekten.

*uträkning baserad på 2017 års siffror

Publicerat:

2018-04-05 09.56

Hur känns det att cykla på en elcykel?

Har du aldrig provat en elcykel så kommer du antagligen att bli förvånad när du känner hur mycket kraft som finns i motorn. Att starta från stillastående, att ta sig upp för en brant backe, att dra en tungt lastad cykelkärra eller att cykla i hård motvind är plötsligt inga som helst problem.

En varm sommardag blir du svettigare av att åka buss eller tunnelbana än att susa fram på en elassisterad Crescent. Du trampar precis som på en vanlig cykel, men elmotorn gör större delen av jobbet och den ger exakt så mycket kraft som behövs, helt automatiskt. Vill du göra större del av jobbet själv så är det inga problem; välj bara ett effektläge där motorn hjälper till mindre, eller stäng av den helt.

Är du nyfiken på att prova en elcykel? Här hittar du närmaste cykelbutik som säljer Crescent elcyklar.

Vill du veta mer om fördelarna med elcykel så kan du läsa om Elcykeleffekten.

Publicerat:

2018-04-05 13.26

Mountainbike som elcykel!

På asfalt är en mountainbike inte riktigt lika lättkörd som en hybrid. På dåliga vägar däremot kan den vara både snabbare och bättre. Inte minst med en elmotor. De breda, grovmönstrade däcken på en el-mtb är en fördel på lösa underlag som grus, och även på asfalt om det ligger våta löv på vägarna. På snö och is är el-mountainbiken både säkrare och snabbare. Vill du kombinera pendling med skogskörning så är den el-assisterade mountainbiken fantastiskt rolig och praktisk.

Och tänker du att det inte blir mycket till träning när du har en elmotor till hjälp så får du tänka om. För det första så kan du välja hur mycket eller lite du vill att motorn ska skjuta på. Mindre motor är lika med mer motion. Och kan du inte motstå fartens tjusning utan plockar ut varenda newtonmeter den starka motorn har att bjuda på får du jobba med bål, axlar och armar på ett sätt du inte är vad vid. Kör du på det viset blir du garanterat jättetrött, trots att du har en motor som hjälper dig.

Publicerat:

2018-04-05 13.31

alltid medvind - fördelar med elcykel

Elcykel innebär ett helt nytt sätt att cykla. Även om du fortfarande måste trampa så har du alltid medvind. Du kan pendla till jobbet utan att bli svettig och du får draghjälp i uppförsbackarna. Men fördelarna med elcykel är många fler än så. Här har vi listat elcykelns alla styrkor utifrån fyra teman – kanske är det någon du inte tänkt på tidigare?

Mer om elcykelns fördelar och Elcykeleffekten kan du läsa här.

Miljö
– Släpper inte ut farliga avgaser
– Sprider inga oljud
– Litiumjonbatteri som går att återvinnas

Hälsa

– Att cykla regelbundet, oavsett motstånd, bidrar till förbättrad psykisk och fysisk hälsa
– Du väljer själv hur jobbigt det ska vara
– Alla kan cykla, även de som har svaga ben och dåligt flås

Tid

– Du tar dig dörr till dörr utan byten
– Snabbare än bil och kollektivtrafik i innerstan
– Rullar förbi bilköerna på genvägar en bilist bara kan drömma om

Ekonomi

– Kräver inget dyrt busskort
– Befriad från väg- och fordonsskatt
– Inga dyra p-avgifter eller p-böter om du parkerat fel
– Dricker inte dyr bensin

Publicerat:

2018-04-05 13.46

5 artiklar

CYCLEUROPE I SVERIGE 

Crescent sjosala_logotyp PEAK_logotyp 

0