Cykeltips

  • Välj kategori
  • Tips & Guider
  • Träning
  • Klassiker-tips
  • Elcykel
  • Vintercykling

Guiden till den perfekta hjälmen

Det finns en uppsjö av cykelhjälmar där ute. Men vad ska man tänka på när det är dags att köpa en ny?

Det Peter Mattisson inte kan om cykelhjälmar det är inte värt att veta. Vår alldeles egna expert på krukor berättar om ett antal faktorer som är viktiga att ta hänsyn till när du ska köpa en ny och säker hjälm.

– Först och främst är det säkerheten och passformen. Det hör ihop. Sitter hjälmen bra på huvudet så skyddar den bättre, säger han.

Remmarna ska slutas samman precis under örsnibben för att sitta helt rätt. Du ska precis kunna få in ett finger mellan hakan och remmen. Det ska inte kännas som att hjälmen är för stor eller att den glider upp på hjässan. Se helt enkelt till att skruva till justersystemet med ratten så att hjälmen verkligen sitter på plats, det kan ofta personal i butikerna hjälpa till med. Men om justersystemet måste skruvas in väldigt mycket så har du med största sannolikhet valt fel storlek.

Peter påpekar också vikten av att köpa en hjälm som du tycker om. Du köper inte en hjälm bara för att vara snygg, men om du ser bra ut i hjälmen ökar chanserna att du faktiskt kommer att använda den. Estetiken kan i förlängningen rädda dig från allvarliga skador.

– Där kommer passformen in igen. Sitter hjälmen bra ökar chanserna för att du kommer att använda den.

Att köpa en hjälm som har MIPS är en god idé. MIPS står för Multidirectional Impact Protection System vilket innebär att hjälmen har ett inre, rörligt skikt som skyddar bättre mot stötar från olika vinklar. Tekniken förhindrar så kallade rotationsskador på hjärnan med upp mot 40 procent. Man kan säga att hjälmen skyddar huvudet mot slag och att MIPS-systemet skyddar hjärnan (hjärnskakning).

Är du ute efter en extra bra hjälm till Vätternrundan har Crescent tillsammans TEC tagit fram en speciell Vätternhjälm. Det är en hjälm som till att börja med passar många tack vare sina unika inställningsmöjligheter. Den har mycket bra ventilation vilket är viktigt om du ska köra långt. Hjälmen är också utrustad med lite tjockare EPS (frigolit) än normalt. Detta gör att stötupptagningen blir mjukare och eventuella stötar känns mindre. Naturligtvis har Vätternhjälmen MIPS för ännu bättre skydd mot rotationsskador. Till hjälmen medföljer även ett regn- och vindskydd som gör kalla cykeldagar lite lättare. Hjälmen finns hos våra återförsäljare eller kom till det stora Stadium-tältet på Vätternrundan så hjälper vi dig att prova ut den perfekta hjälmen innan loppet.   

– Testa alltid hjälmarna med hjälp av en handlare i cykelbutikerna. Och våga testa hjälmar i alla olika prislägen. När du slår ut kostnaden över tre till fem år så är det en väldigt billig försäkring.

En cykelhjälm uppskattas hålla i tre till fem år. Efter det kan materialet bli gammalt och skadat av UV-strålar. Har hjälmen fått sig en stöt ska du byta.

– Hjälmarna är byggda för att ta upp EN stöt. När den gjort det ska hjälmen anses vara förverkad, även om det inte syns några yttre skador, säger Peter Mattisson.

När vi ber Peter att ge exempel på bra cykelhjälmar svarar han säkert.

– Quadriga MIPS från TEC är en riktigt bra hjälm för den sportige. Det är också denna som Vätternhjälmen baseras på. Och Spectras Urbana MIPS passar pendlare utmärkt, både i säkerhet till utseendet.

Publicerat:

2019-06-10 09.55

Rätt däck gör Vätternrundan enklare

Det är mycket att tänka på för att få de bästa förutsättningarna inför ett cykellopp som Vätternrundan. Crescents egen däckexperten Peter Mattisson tipsar här om det viktigaste att tänka på i däckväg inför loppet.

Förutom att ha många träningsmil i benen innan ska både psyke och cykel också förberedas inför start. En viktigt punkt som många faktiskt glömmer är att ha rätt lufttryck i cykeldäcken. Har man inte det slits både däcken snabbare och det blir trögt att cykla.

– Har man för lite eller för mycket luft ökar punkteringsrisken markant. För lite luft kan lätt ge så kallat genomslag. Till exempel om man skulle cykla över en ojämnhet i marken som ”slår igenom”. Då har inte däcket det tryck som behövs för att stå emot och du kan få punktering, säger Peter.

Några veckor innan loppet bör man se över sina däck. Ska man cykla långt rekommenderas att köpa helt nya. Är man på jakt efter nya däck bör man titta efter däckets tpi, thread per inch. Det är ett mått för hur tät väven som däcket är uppbyggd av är. Minst 66 tpi bör ett ok däck ha. Ett riktigt bra däck ligger runt 120 och uppåt om men då får man också betala lite mer.

– Byt till helt nya däck och slangar inför loppet, kör inte med gamla och slitna. Man behöver inte köpa dyra däck men ju tätare väv under gummit desto smidigare rullar däcket samtidigt som det håller bättre mot punktering. Sätt på däcken en vecka innan loppet och kör in dem, säger Peter.

– Crescent har tillsammans med TEC tagit fram ett speciellt Vätterndäck. Det heter på TEC-språk 25-622 Nitor Pro 120 700X25C. Detta är ett väldigt bra och prisvärt premiumdäck med kevlar och 120 tpi. Det består av en två-compounds gummiblandning vilket ger utmärkt rull samtidigt som det behåller ett bra grepp. Det finns hos de flesta av Crescents och TECs återförsäljare, fortsätter Peter.

När man har fått på de nya däcken och slangarna är det dags för nästa moment, att få ett optimalt lufttryck.

– Det ska vara mellan sju och åtta bar på både fram- och bakdäck. Går man över det blir däcken väldigt hårda, det minskar komforten och blir studsigt. Det står också alltid på däcket vilket lufttryck som rekommenderas, säger Peter.

Rätt däck, check. Rätt lufttryck, check. Men förberedelserna stannar inte här. När man packar väskan inför loppet finns det flera tillbehör och hjälpmedel som bör följa med för att användas före och under loppets gång.

– Man bör ha med en fotpump med tryckmätare för att veta exakt hur mycket luft man pumpar in före loppet. Under själva loppet är det bra att ha med minst två slangar, en minipump och däckavtagare i cykelväskan.

Det finns flera sorters olika mindre pumpar som kan komma väl till hands under ett lopp. Det finns både traditionella minipumpar, men även så kallade kolsyrepumpar.

– Välj gärna en kolsyrepump, den gör stor skillnad jämfört med en minipump ifall man skulle behöva pumpa under loppet. Men tänk på att ha med extra kolsyrepatroner ifall man får punka mer än en gång, påpekar Peter. Men har du aldrig testat en kolsyrepump tidigare är en traditionell minipump att föredra. Som med all annan utrustning bör du ha testat pumpen innan, fortsätter han.

PETERS FEM SNABBA DÄCKTIPS:

  1. Lufttryck mellan sju och åtta bar.
  2. Byt däck och slang en vecka innan för att minska stressmomentet på plats.
  3. Ta med en fotpump med mätare för att pumpa upp trycket innan tävlingen.
  4. Ha med extra slang i fickan eller i sadelväskan.
  5. Ha en kolsyrepump nära till hands under loppets gång, men öva innan.

Lycka till!

Publicerat:

2019-05-29 11.04

Prylarna som hjälper dig på Vätternrundan

Släng underkläderna, fixa cykeln och ge dig iväg! Här tipsar Cycleuropes prylexpert Henrik Strignert om både måsten och bra att ha-saker inför Vätternrundan.

– Du måste ha hjälm, ringklocka, reflexer och även belysning om du startar på kvällen, annars får du inte ens starta, säger han.

Angående hjälm påpekar Henrik vikten av att ha en bekväm hjälm då den ska sitta på ditt huvud i så pass många timmar. Det kan vara smart att köpa en lättare hjälm med bra ventilation. Men viktigast av allt – du köper hjälmen för din egen säkerhet.

– Där vill jag slå ett slag för MIPS-hjälmar. Det är bevisat att de skyddar mycket bättre. Så fråga din cykelhandlare om MIPS, säger han.

När det gäller kläder är det viktigt att tänka på att köpa ett par cykelbyxor. Det är skillnad på herr- och dambyxor, så köp inte första bästa plagg.
– Du ska inte ha trosor eller kalsonger under. Det är många som gör det felet och då riskerar man att det skaver rejält.
Henrik passar på att tipsa om SPD-skor och pedaler, vilka fäster skon mot pedalen och gör det mycket lättare att cykla.

När det kommer till utrustningen på själva cykeln bör man tänka på att ha med sig en sadelväska.
– Den fäster du enkelt under sadeln. Alla cyklisters mardröm är att få punka, men har du en sadelväska med ett reparationskit och minipump så kan du fixa det lätt. Läs mer om hur du ska tänka när det gäller däckval på Peters däcktips.

När du ska cykla 300 kilometer är det en god idé att fästa två flaskhållare på cykeln. Henrik rekommenderar att ha en flaska vatten och en med sportdryck.
– Det är väldigt, väldigt viktigt att tänka på att ha med sig vätska. Och genom en sportdryck kan du få i dig många viktiga salter. Och när det gäller mat så är det smart att packa ner lite energibars och eventuellt gel för att hålla sig pigg och alert. Men tänk på att välja energislag som du faktiskt vant din kropp vid och testat under träning.

Sist men inte minst slår Henrik Strignert ett slag för att ha en väska framme på styret. Den rymmer din mobil, nycklar, pengar och viktiga saker du inte vill tappa bort men samtidigt ha lätt att komma åt under loppets gång.

Med allt detta är du bra rustad för att köra Vätternrundan!

Publicerat:

2019-06-04 11.02

Checka cykeln inför Vätternrundan

Dags att ta fram racercykeln för nästa klassikerutmaning.
Rullar du säkert?

  • Kontrollera att bromsar och växlar fungerar
  • Se till att alla skruvar och bultar är åtdragna, så att allt sitter som de ska
  • Tvätta- eller torka av cykeln
  • Rengör kedjan med kedjerengöring och olja in med kedjeolja
  • Pumpa däcken – 6-8 bar lufttryck är lagom
  • Ut på härliga cykeläventyr!

Gjorde du många mil i fjol så kan det vara dags att byta kedja eller kassett.
Rulla förbi en cykelspecialist om du vill ha hjälp att byta.

Publicerat:

2018-04-05 11.10

Våren är här, dags för utecykling

Det äntligen vår! Doften av asfalt som för första gången på månader torkat i solen, ljudet av rullgrus som knastrar under däcken och smaken av blod i munnen på det första passet ute efter en lång vinter inomhus, på gymmet eller i soffan.
Oavsett om du spenderat timmar på spinningcykeln eller bara låtit vintermörkret ta ut sin rätt och tagit igen dig i väntan på ljuset så är det nu dags att komma igång! För att ge dig själv bästa möjliga start på cykelsäsongen det vara en bra idé att se över utrustningen innan du ger dig ut:

– Finns det luft i däcken?

– Fungerar bromsarna felfritt?

– Går det bra att växla?

Är det något som kärvar kan det vara en bra idé att ta en sväng förbi din lokala cykelverkstad för att få en cykel som är ett nöje att cykla på, snarare än ett irritationsmoment.

Kläder efter väder
När cykeln är fit for fight är det ett moment kvar innan du är redo för att börja trampa nämligen din klädsel. Våren kan vara förrädisk när det kommer till temperaturskillnader och plötslig nederbörd, därför gäller det att vara redo för allt, eller i alla fall det mesta. En bra princip är att ta en koll på väderprognosen och sedan klä sig lager på lager, hellre ett för mycket än ett för lite. Bra handskar och skoöverdrag skyddar de kroppsdelar som det är lättast att frysa om och en tunn regnjacka i bakfickan kan rädda dig om det kommer en plötslig regn- eller hagelskur. Hjälm är en nödvändighet och glasögon valfritt, men det kan vara skönt att slippa damm och att kisa för att kunna se sig omkring i det soliga vädret.

Lågintensivt eller hårt- bestäm gärna innan du ger dig ut
Cykeln fungerar och du är klädd för sucess, bara att ge sig ut! Eller? Det är inte alltid lätt att veta hur långt, snabbt eller hårt träningspasset bör vara. En bra tumregel att hålla sig till om du vill vara lite mer strukturerad i din träning är att du innan första tramptaget har bestämt dig för ungefär vad du vill träna på och vilken runda som passar bäst för ändamålet.

Långpass
Är det dags för ett långpass för att samla timmar inför Vätternrundan så kan en plattare runda på vägar du tycker om vara ett bra val, är omgivningen fin går tiden fortare! Välj gärna en dag med fint väder om du ska cykla längre, för din egen skull.

Intervaller
Är du däremot sugen på att träna på att cykla i backar eller att kunna cykla snabbt på kortare sträckor kan en runda med kuperad terräng passa bra. Du får då automatiskt in något som kallas naturliga intervaller i passet eftersom en kuperad terräng kräver att att du tar i mer uppför och kan vila utför. Intervallträning innebär att cykla med mer kraft i ett bestämt antal minuter för att sedan vila och upprepa proceduren några gånger. Om du inte är van vid att lägga upp ett intervallpass med exakta tidsangivelser och val av intensitet är naturliga intervaller perfekt för att slippa lägga tankekraft på utformningen. Kör allt vad du orkar när det går uppför och trampa lätt utför.

Om du däremot känner dig begränsad eller hindrad av att planera ditt cykelpass går det förstås lika bra att bara cykla så som du vill och som faller dig in, så länge du lovar att njuta av den torra asfalten, grusknastret och blodsmaken!

Tillsammans är kul!
Oavsett om du vill köra ett lågintensivt långt pass, åka ut och köra järnet i backar eller bara cykla på känsla så blir cykling så mycket roligare i grupp! Sök upp närmaste cykelklubb och fråga om de arrangerar träningar som passar dig och den nivån du befinner dig på eller hör med nära och kära om inte de vill hänga med, kanske blir någon lika biten som du. Lycka till!

Publicerat:

2018-04-05 13.18

Så här ska en riktig racer kännas

LÄTT. Vikten är inte allt men att släpa runt på onödiga kilon drar ner ditt tempo. Vi designar och bygger våra cyklar för att de ska vara så lätta som möjligt, oavsett om materialet är
kolfiber eller aluminium.

SNABB. Att trampa ner och känna hur cykeln svarar och omedelbart rör sig framåt är en underbar känsla. Våra ramar är konstruerade för att all kraft ska nå bakhjulet och samtidigt vara flexibla nog att ge komfort för många timmar i sadeln.

BEKVÄM. Sitter du rätt så går det fortare och känns bättre. Rätt styre, styrstam och sadel monterade på en ram med bra geometri ger den komfort du behöver. Du orkar längre,
minskar luftmotståndet och får ut mer av cyklingen.

Publicerat:

2018-04-05 10.47

Så här ska en riktig MTB kännas

LÄTT. En lätt hoj accelererar bättre, är enklare att manövrera och roligare att cykla på. Att jaga gram är därför en viktig del av processen när vi designar och bygger våra cyklar, oavsett prisnivå och om du är proffs eller amatör.

KVICK. Rätt mix mellan ramens vridstyvhet och flex är avgörande för hur bra cykeln svarar på dina kommandon. Med komponenter som matchar ramens egenskaper får du en rapp, reaktionssnabb mtb som gör cyklingen mycket roligare.

EFFEKTIV. Rätt geometri, hjulstorlek och storlek på ramen betyder mycket för känslan av kontroll. Cykeln blir bekvämare, du får ner kraften till pedalerna och vågar ösa på ordentligt även när underlaget är svårt.

Publicerat:

2018-04-05 10.49

Rätt cykel när du vill komma igång och träna

Hybridcyklarna är perfekta för dig som vill komma igång med cyklingen i form av en utmaning som till exempel ett motionslopp. På Cykelhuset i Högsbo jobbar Kalle Lagermark, han är cykelhandlare i tredje generationen och har så att säga cykelkunskaperna i blodet.

Enligt Kalle är hybridcykeln Atto, eller dess dammotsvarighet Femto en perfekt cykel att starta med om du är otränad och behöver jobba upp konditionen.

– Det är viktigt att cykeln ska fungera även efter utmaningen, och med dessa modeller kan du fortfarande pendla till jobbet och dra nytta av de många växlarna om det är backigt, säger Kalle.

Atto och Femto har, precis som de flesta andra av hybridmodellerna från Crescent, alla så kallade uttag, vilket innebär att det går att utrusta cykeln med allt från skärmar till cykelväskor och cykelkorgar.
Men, när du väl fått upp ångan, eller redan är träningsvan ska du snegla mot de mer aggressiva racerhybriderna. De modellerna har lite färre växlar vilket gör att det går att trampa på snabbare.

– Med aggressiv menar jag att cykeln har ett lägre styre och därmed ger en mer framåtlutad körställning. Luftmotståndet blir mindre och farten lite snabbare. En modell som till exempel Yotta är perfekt eftersom den har allt en grym racercykel ska ha, utan att för den delen sticka i väg prismässigt, säger Kalle.

Är du fortfarande osäker på vad som är rätt för dig? Oavsett vilken cykel du är ute efter ska du alltid titta in hos din cykelhandlare för att själv kunna pröva ut rätt cykel för dig. Men innan dess testa gärna vår cykelväljare och se vad du får för resultat!

Publicerat:

2018-04-05 12.04

Hur väljer jag rätt elcykel?

STÄLL DIG SJÄLV ETT PAR FRÅGOR.

Hur mycket kommer du att cykla, och var? Ju större avstånd och ju fortare du vill ta dig fram, desto sportigare elcykel kommer du att trivas med. Ska du cykla med tung last, i riktigt backig terräng eller använda din elcykel mycket, till exempel för att pendla ett par mil om dagen så kommer förmodligen en el-hybridmodell med centermotor att fungera bäst för dig. Dessa finns också med dämpad framgaffel om du ska cykla på lite sämre vägar eller vill ha maximal komfort oavsett underlag.

EL-HYBRIDER:

Elda
Elder
Elston
Elisia
Elton
Eloise

Om underlaget är riktigt dåligt eller om du vill kombinera vardagscyklandet med lite skoj i skogen så kommer du att stortrivas på en elmountainbike med dämpad gaffel, grova däck och en urstark motor från Shimano och Bosch. Vår serie med EL-MTB heter KRAFT.

EL-MTB:

Kraft K10
Kraft K20
Kraft K30

Cyklar du mest i stan eller kortare sträckor på landsväg och cykelbanor så kan du börja med att titta på el-citymodellerna.

CITY ELCYKLAR:

Elina
Elwin
Ella
Elora
Elmo
Elsa

Publicerat:

2018-04-05 09.42

Vilka tillbehör behöver jag köpa?

NYBÖRJARENS PRYLGUIDE - NÄR DU VILL BÖRJA CYKLA LÅNGT.

Innan du växlar upp din cykling och börjar cykla längre sträckor och motionslopp är det några tillbehör du måste fixa först. Måsten, tänker du? Beslutet är ditt förstås men vi lovar att detta är saker som kommer göra din cykelupplevelse både skönare, säkrare och framför allt lagligare. Peter Mattisson arbetar på Cycleurope (där också Crescent ingår) och är expert på tillbehör och reservdelar. Enligt Peter är det bra att utrusta de tre kontaktytorna först – alltså de tre ställen där kroppen och cykeln möts – och nöts. Händerna, fötterna och rumpan. Genom att se över detta kommer du både få en bekvämare, effektivare och säkrare cykeltur.

HÄR ÄR VAD SOM BEHÖVS:

CYKELBYXA – Skavsår, ömmande rumpa och svidande ljumskar undviker du med hjälp av en vanlig cykelbyxa. Använd endast en cykelbyxa – underkläderna lämnar du hemma eller i packningen. Cykelbyxan ska ha en padding som också gör att du sitter bekvämt på sadeln. Har du aldrig tidigare testat så kommer du känna en stor skillnad!

CYKELSKOR & PEDALER – Lika bra som dina dämpande gympaskor är för dig när du springer, så är de dåliga när du cyklar. Dämpande sulor gör att du tappar kraft och din vadmuskulatur måste arbeta ännu hårdare. Med ett par hårda cykelskor går kraften från ditt ben direkt in i pedalen och cykeln. Med pedaler där skorna kan klickas fast får du extra skjuts i trampningen när du drar fötter och ben uppåt. Öva bara på att gå ur och i innan du sätter av!

HANDSKAR – Mitt i handflatan finns en nerv som kan orsaka en obehaglig avdomnande känsla ända upp i armbågen om den utsätts för längre ensidig belastning. Paddingen i cykelhandskarna ser till att du undviker detta. Dessutom skyddar handskarna mot skav- och skrapsår ifall du skulle falla och ta emot dig med händerna.

NÄR DU SETT ÖVER DETTA KAN VI GÅ VIDARE TILL:

HJÄLM – En självklarhet och ditt viktigaste skydd. Hjälmen får därför lov att kosta. Du kommer garanterat att använda den i alla situationer om den både sitter skönt och är snygg på samma gång. Olika modeller har olika form och var därför noggrann med att få rätt storlek.

SADELVÄSKA MED UTRUSTNING – Eftersom en punktering alltid kommer olägligt ska det i väskan alltid ligga: en extra slang, en däckavtagare, en minipump och ett miniverktyg.

FLASKHÅLLARE/FLASKA – Vatten eller energidryck. Något som släcker törsten.

BELYSNING & REFLEXER – Cyklar du i mörker säger lagen att cykeln måste vara utrustad med vitt ljus framåt och rött ljus bakåt, samt reflexer som syns från sidan. Ett tips är att ha så kallade reflexpinnar som knäpps direkt på hjulet. Dessa regler gäller även om du endast cyklar på separata cykelvägar.

Och när du checkat av dessa grejer är du rustad med det viktigaste – nu kan det vara värt att lägga lite tid att kolla in prylarna gör det ännu roligare och bekvämare att cykla. Läs mer om de här.

Publicerat:

2018-04-05 13.08

Cykla säkert

Att cykla fram och tillbaka till skola eller jobb är nyttigt och bra både för dig själv och för miljön. Men att en del avstår med hänvisning till att det skulle vara farligt att cykla är inte bara tråkigt – det är också helt fel.
Risken för att råka ut för en cykelolycka är så enormt mycket minder än det som du riskera att drabbas av ifall du inte cyklar.

Samtidigt är säkerhet a och o, och på en cykel handlar det både om utrustning och beteende. Detta är det viktigaste sakerna att tänka på:

1) HJÄLM

Om du ger dig ut på cykelvägarna i rusningstrafik så kommer du märka att väldigt många vuxna cykelpendlare bär hjälm. Allt fler använder nämligen skallen och inser att det nog är smartast att skydda huvudet – trots att det för vuxna inte är något tvång. Barn ska däremot alltid ha hjälm. Och är du över 15 år och skjutsar ett barn utan hjälm, då kan du faktiskt bötfällas!

2) BROMSAR

Se över dina bromsar ordentligt. Icke fungerande bromsar är förenat med livsfara. Det finns flera olika bromssystem och det skiljer sig åt i effektivitet. Skivbromsar sitter på cyklar där maximal effekt efterfrågas, fälg eller rullbroms sitter på traditionella cyklar oftast i kombination med fotbroms i baknavet. Viktigt att du lär dig hantera och underhålla det system som sitter på din cykel.

3) KVALITETSCYKEL

Köper du din cykel av en cykelhandlare kan du nästan alltid vara säker på att du får en riktig kvalitetcykel. Billiga cyklar som kommer ”på köpet” eller omonterade i en kartong är däremot inte alltid det bästa. Dessa cyklar är i de allra flesta fall inte byggda av kvalitetskomponenter. Det är däremot Crescents cyklar, som alla är konstruerade för att hålla i flera generationer och noggrant testade och kontrollerade innan de når butikerna.

4) VAR SYNLIG

Självklart ska din cykel vara utrustad med lampor och reflexer. Saknar du det kan du bli bötfälld. Att cykla i mörker utan lampor är faktiskt ganska otrevligt och på oupplysta cykelvägar är det väldigt svårt att upptäcka en mötande cyklist utan lampor. Vill du synas ännu bättre är reflexvästen ett toppenalternativ som många cykelpendlare iklär sig på väg till och från jobbet.

5) KOMMUNICERA MERA

En del klagar på cyklister som skriker och gormar åt fotgängare i cykelbanan. Och visst finns det trevligare sätt att göra folk uppmärksam på att de står i vägen. Ringklockan går ju att använda till exempel. Oavsett så behöver vi tala om för varandra var vi ska. Att hålla ut armen åt det håll du ska svänga är kanske det viktigaste. Samma sak ska du göra ifall du vill köra om en cyklist på cykelbanan. Men innan du sträcker ut ut armen, släng först ett öga bak så att ingen annan är i färd med att köra om just dig. Att hålla ut armen i en vinkel med handen upp betyder stopp. Och glöm inte att se bilisterna i ögonen – på så vis kan du enkelt se ifall de upptäckt dig eller ej.

6) TRAFIKREGLER

Innan du cyklar iväg måste du ha koll på trafikreglerna. Högertrafik gäller för cyklar. Högerregeln gäller också för cyklister. Och se till att använda cykelboxar som ibland finns vid trafikljusen. På så vis står du framför bilarna itället för bredvid och riskerar inte att hamna i deras döda vinkel vid en eventuell högersväng.

7) VÄLJ RÄTT CYKEL

Det är inte många som skulle få för sig att ta racercykeln på en tur i skogen. Varför då? Jo, för en cykel som är anpassad efter omgivning och syfte är såklart mycket säkrare än som inte är det. Trots det tar många racercykeln in till stan. Är du en mindre erfaren cyklist och rör dig i stadstrafik så väljer du med fördel en cykel som ger dig en bra överblick. Då är en hybridcykel eller citycykel ett bra val.

Läs mer om vårt engagemang i barncykelsäkerhet och Crescents kampanj cykla säkert.

Publicerat:

2018-04-05 13.44

Punktering på cykeln? inga problem

Så här enkelt lagar du en punktering på cykeln:

  1. Ta loss hjulet och koppla ur handbromsen
  2.  Lyft av hjulet
  3. Lyft av ventilhatten och den gängade ringen på ventilen
  4. Ta bort däcket från fälgen. Var försiktig så att du inte skadar slangen ytterligare
  5. Fyll en hink eller balja med vatten. Pumpa upp slangen och dra den genom vattnet för att se var luften pyser ut
  6. Märk hålet och rugga upp ytan runt om, till exempel med ett sandpapper så att en lagningslapp enkelt kan fästas
  7. Sprid ut vulklösning där lappen ska sitta
  8. Fäst lappen och låt vulklösningen torka
  9. Fyll slangen med luft och trä över däcket
  10. Montera tillbaka hjulet på cykeln. Se till att alla skruvar och muttrar sitter fast ordentligt.

Publicerat:

2018-04-05 13.45

Sitt rätt på cykeln - tjäna tid och energi

Allt fler cyklister upptäcker fördelarna med att göra en så kallad bikefit. Detta är något som tävlingscyklister har gjort i många år men som nu också fått sitt genombrott bland vanliga motionärer. Några cykelhandlare erbjuder till och med gratis bikefits för att du verkligen ska kunna få ut det mesta av sin nya cykel.

I grund och botten handlar det om att alla människor har olika kroppsformer och förutsättningar. Vid en bikefit justeras alltså cykelns alla delar för att passa just dig.

I och med att cykling är förhållandevis statiskt så kan en skev belastning eller en obekväm ställning snabbt få smärtsamma konsekvenser, särskilt om du cyklar långa sträckor på till exempel landsväg eller i skogen. Bara att höja eller sänka din cykelsadel någon centimeter kan göra stor skillnad, och effekten det får på din cykling är stor. Du kommer att kunna cykla längre utan att kroppen börja ömma och göra ont, och när du trampar kommer kraften att optimeras för att driva dig framåt. Du blir alltså snabbare, starkare och troligen en ännu gladare cyklist.

Publicerat:

2018-04-05 13.47

Uttryck dig med din cykel!

Vi uttrycker vilka vi är i nästan allt som vi gör. Kläderna vi har på oss, våra frisyrer, ja till och med din cykel säger något om din personlighet. Trots det ser de flesta cyklar likadana ut. Här följer några enkla tips på vad du ska tänka på ifall du vill att din personlighet ska speglas i din cykel:


Funktion

Hos oss på Crescent tänker vi först och främst på funktion. Det tycker vi att du också ska göra – vad vill du använda din cykel till? Vilka egenskaper ska den ha? Är du en person som vill cykla bekvämt och stilfullt eller snabbt och framåtlutat? En MTB eller Racer? Oavsett modell så säger den en hel del om dig.

Färg
Våra cyklar har flera olika färger, och vill du sticka ut ska du välja en annan färg än svart. Varje år finns det nya accentfärger på våra modeller, men en färg består – orange. Crescents signaturfärg syns på långt håll och visar att du är en person som väljer kvalitet före kvantitet, ett riktigt bra personlighetsdrag!

Tillbehör
Alla cyklar kan enkelt piggas upp med hjälp av roliga tillbehör. Cykelväskor är till exempel inte bara praktiska utan också bra om du vill förändra cykelns utseende. Cykelkorgar kan också smyckas med allt från blommor till ljusslingor. Något som många inte tänker på är att det faktiskt är en enkel sak att byta sadel. Eller bara nöjas sig med ett nytt sadelöverdrag. Och glöm inte ringklockan och hjälmen, där finns flera modeller som kan anpassas efter ditt tycke och smak. Hos oss på Crescent så byter vi dessutom ut flera av våra tillbehör inför varje ny säsong, så att du enkelt kan förnya dig om du känner att det är dags!

Publicerat:

2018-04-05 13.48

Underhåll cykeln och slipp onödigt slitage

Underhåll och slitage
- Hur ska jag tänka?
 
Läs mer

Publicerat:

2019-03-06 14.25

Elcykel i vintertid - funkar det?

När temperaturen går ner och snön faller, då har elcykeln många fördelar. Du kan ta på dig varmaste vinterjackan, underställ och överdragsbyxor utan att bli svettig i första uppförsbacken. Är du van att ta bilen så slipper du dyra kallstarter och att skrapa frostiga bilrutor.I de flesta städer brukar snöröjning av cykelbanor prioriteras framför bilvägar. Nackdelen med elcykel på vintern är att batteriet tappar delar av sin kapacitet när det är kallt. Därför bör du förvara batteriet inomhus mellan cykelturerna. Batteriets kapacitet kommer tillbaka när det blir varmt igen.

TIPS TILL DIG SOM CYKLAR ELCYKEL PÅ VINTERN

DIN ELCYKEL

- Vinterrusta drivlinan - Tvätta regelbundet, olja in kedja och kassett med olja som tål vinter och blöta dagar. Gärna en liten spray med olja på bultar och skruvar.

- Torka av cykeln efter varje cykeltillfälle för att motverka vägsaltets påverkan på alla delar.

- Byt till grövre mönstrade däck eller dubbdäck

- Se över så du har belysning som fungerar och reflexer

DIN UTRUSTNING

- Investera i ett par varma cykelhandskar som klarar vind, minusgrader och väta

- Klä dig för att stå emot kyla och vind. Gärna i flera lager med plagg som andas.

- Välj vind – och vattentätt- eller vattenavvisande material i det yttersta lagret.
Ett underställ i ull närmast kroppen gör att du känner dig torr även om du svettas lite.

- Använd skoskydd utan på dina varma vinterskor

- Använd mössa med tajt passform eller en värmande buff under hjälmen. Det finns specialgjorda hjälmmössor som både är varma och skyddar mot vind.

- Reflexväst, hjälm med belysning och/eller reflexer gör att du som cyklist syns bättre och blir mindre utsatt i vintermörkret

CYKLA ELCYKEL PÅ VINTERVÄGAR

- Cyklar du på hala vägar med mycket löv eller risk för is är det viktigt att använda bakbromsen i större utsträckning än frambromsen så du undviker att låsa och halka med framhjulet.

- Håll extra låg hastighet i kurvor och när du svänger jämfört med på sommaren.

- Använd lägre assistansnivå (framförallt vid start) än på sommaren för att undvika att hjulet spinner loss.

Behöver du guidning till rätt utrustning eller hjälp med däckbyte? 

Din Crescent elcykelspecialist kan hjälpa dig.

Publicerat:

2018-04-05 13.37

Cykla säkert i vintermörkret!

Vi rullar allt djupare in i höstmörkret då halka och dålig sikt är ett faktum. Vinterhalvåret innebär ökad risk för olyckor i trafiken men ska  vi låta bli att cykla i mörker när vi istället kan se till att röra oss säkrare i trafiken genom att synas? Här kommer några enkla och billiga livförsäkringar:

Reflex fram
Se till att ha en vit reflex fram som syns av mötande trafikanter. Denna reflex kan vara i samma glas som framlyktan eller monterad som för sig.

Reflex bak
En röd reflex ökar din synlighet av bakomvarande trafikanter. Liksom framreflexen kan denna vara integrerad i baklyktan eller monterad vid sidan av.

Reflex på sidan
Reflexerna ska vara orange eller vita reflexer som syns av trafikanter som kommer från båda sidorna. Sidoreflexen sitter antingen fäst i ekrarna, i bakhjulet eller som reflexrand på däcket.

VAD KAN VI MER GÖRA FÖR ATT SYNAS I TRAFIKEN?

Förutom reflexerna på cykeln kan man själv klä sig med varselfärgade kläder så som hjälm, reflexväst, reflexband, handskar och till och med reflekterande skoskydd. Reflexer syns bäst om de sitter lågt och är i rörelse!

VAD SÄGER LAGEN?

Utöver att det är lag på och belysning så är det i Sverige reglerat vilket typgodkännande en reflex skall ha. Reflexerna ska vara typgodkända enligt ECE-reglementets klass IVA om man inte har reflexrand i däcken för då är det ECE-reglementet 88 som gäller. Alla reflexer, oavsett plats, skall vara tydligt E-märkta.

 

Låt inte mörkret hindra dig, se till att synas!

Publicerat:

2018-04-05 13.38

Så vinterrustar du cykeln

Brukar du ställa in cykeln i förrådet när temperaturen sjunker och snön börjar falla? Då är det dags att tänka om. Vintercykling fungerar utmärkt med rätt utrustning och kläder. Och dubbdäck något som inte bara är för de som bor i Norrland. Att vinterpendla är inte heller så krångligt som det låter, det är ju bara att fortsätta cykla! Men några tips och råd kan ändå vara på sin plats.

Stänkskärm – Utan stänkskärm har du snömodd i nacken och då inte på grund av du ramlat. För pendlarcyklisten kan det också vara trevligt att inte skvätta ner andra cyklister när det sladdas i väg på cykelbanorna i stan.

Smörj kedjan
 – På vintern blir din cykel smutsigare än på våren och sommaren. Rengör och smörj därför din kedja ofta. Smuts sliter på din cykel mycket mer än vad du tror.

Belysning 
– Att slarva med belysning är det tyvärr många cyklister som gör. Att synas är livsviktigt, så utrusta dig själv med både lampor och reflexväst. Du kommer att känna dig mycket tryggare ute i trafiken. Men glöm inte att stänga av lampan när du kliver av cykeln. Batterierna tar slut snabbt annars…

Publicerat:

2018-04-05 13.39

18 artiklar

CYCLEUROPE I SVERIGE

sjosala_logotyp PEAK_logotyp

0