Cykelfakta

  • Välj kategori
  • Tips & Guider
  • Elcykel
  • Engagemang

Go egoing!

VÅRT EGENUTVECKLADE SYSTEM FÖR ELCYKLAR

Crescent har design, utveckling och produktion av elcyklar i Varberg. Vårt egenutvecklade system heter EGOING och är enkelt och robust. Det passar Crescents elcyklar perfekt! Motorerna ger lagom effekt för stadscykling och pendling och systemet är lätt att förstå sig på. Du har fem effektlägen att välja mellan när du cyklar och kan dessutom få hjälp av motorn när du leder din elcykeln.

Två olika typer av display ger dig information på vägen. Merparten av cyklarna med EGOINGsystemet har en LCD display som sitter centralt på styret. Displayen visar valt effektläge, hastighet och hur långt du kan cykla innan det är dags att ladda batteriet. På vissa modeller sitter en enklare display som visar endast effektläge och laddnivå.

Motorn sitter antingen i framhjulet, centralt i vevpartiet eller i bakhjulet och batteriet är integrerat i pakethållaren eller på ramens underrör. Motorns egenskaper och placering och hur systemet är konfigurerat ger elcykeln olika egenskaper. Oavsett motorplacering så har alla elcyklar med EGOINGsystemet s.k ”Gå-assistans”. Det innebär att du kan använda elassistans även när du leder din cykel.

EGOING MED CENTERMOTOR 

Ett system med centermotor har en sensor som gör att systemet känner av vilken kraft du lägger på pedalerna. Det ger dig full kontroll i alla lägen och en genuin körkänsla som liknar den du får på en ”vanlig” cykel – men utan svett. Detta system är ett riktigt effektpaket med många newtonmeter, det märks i uppförsbacken! Finns på Crescents sportiga hybrider med batteri på underröret och på Crescents citycyklar med integrerat batteri i pakethållaren.Detta system är idealiskt när du cyklar i kuperad terrän, med tung last eller i stan där du har många start och stopp längs vägen.

EGOING MED BAKHJULSMOTOR

Ett system med bakhjulsmotor i kombination med batteri på ramens underrör ger en stabil pigg elcykel som gör cyklingen till ett rent nöje. En s.k hastighetsmomentsensor ger assistans i fem fasta hastighetslägen. En elcykel för dig som vill känna effekten av elassistans i varje tramptag. Finns på Crescents sportigaste hybrider med 24 växlar.

EGOING MED FRAMHJULSMOTOR

Nya generationen av framhjulsmotor som är ännu tystare och starkare än den populära föregångaren. Med detta system får du mjuk och skön elcykling med full kontroll på hastigheten genom fem fasta assistanslägen lägen. Batteriet sitter integrerat i pakethållaren. Finns på Crescents city-elcyklar med 3- eller 7-växlar.

 Snabbfakta Crescent EGOING

  • Effekt: 250 W
  • Motorns placering: I framhjulet, bakhjulet eller centermonterad
  • Batteri: Litiumjon 36V, 11 Ah
  • Laddtid: 6 tim (11 Ah)
  • Vridmoment: 38 Nm (framhjul), 45 Nm (bakhjul) eller 80 Nm (centermotor)
  • Antal effektlägen: 5 samt gå-assistans
  • Räckvidd: 50-80 km (upp till 140 km med centermotor i lägsta effektläget)

Publicerat:

2018-04-05 13.30

5 myter om cykling och cyklister

Det finns flera märkliga och helt felaktiga påståenden och myter om cykling. Här har ni fem av dem – och hur det egentligen ligger till.

”DET ÄR FARLIGT ATT CYKLA”

Nej, faktum är att det är farligare att inte cykla eftersom våra kroppar behöver aktiveras för att må bra. Det finns många sjukdomar som kommer av en stillasittande livsstil, och risken för att skadas eller dö till följd av dem är långt mycket större än att skadas i trafiken.

”ALLA CYKLAR STJÄLS”

Fel. Enligt statistik från Brottförebyggande rådet så har antalet cykelstölder faktiskt halverats de senaste 20 åren. Och när en cykelstöld sker så är det främst på allmän plats och i städer med högskola eller universitet. De gånger du ställer cykeln utanför hemmet så bör du använda ett bra lås och gärna parkera där det är upplyst.

”MÄN BLIR IMPOTENTA AV CYKLING”

För några år sedan spreds nyheten om sambandet mellan impotens och cykling. Undersökningen som låg till grund för nyheten påstod att tävlingscyklister som cyklade extremt intensivt, i enstaka fall drabbades av domningar i underlivet. Domningar som i sin tur kunde medföra tillfälliga erektionsproblem. Men, 2014 kom resultatet av en omfattande brittisk undersökning som helt kunde avfärda sambandet mellan impotens och cykling. Myth busted!

HÖGERREGELN GÄLLER INTE FÖR CYKLISTER

Jo, högerregeln gäller visst för cyklister. Cykeln är ett fordon och som cyklist ska du stanna för bilar som kommer från höger. På samma sätt ska en bilist låta en cykel från höger passera. Men högerregeln upphävs ifall vägen du som bilist svänger in på har en korsande gång eller cykelbana. Då gäller istället utfartsregeln och bilisten ska då väja för cyklist. Som alltid gäller det förstås att vara uppmärksam i trafiken.

”CYKLING GER GROVA LÅR”

Cykling ger dig inte grova eller större lår. Med ett stort trampmotstånd blir låren inte större utan fastare. Det är muskler som byggs upp i takt med att du förbränner kroppsfett. Men cyklar du längre sträckor utan större motstånd och högre varvtal så kommer du istället förbättra din kondition och bli slankare över hela kroppen, så även på låren.

Publicerat:

2018-04-05 13.42

2 artiklar

CYCLEUROPE I SVERIGE 

Crescent sjosala_logotyp PEAK_logotyp 

0