Support

I vår FAQ hittar du svar på de vanligaste om cyklar, elcyklar och underhåll. Under Köp online hittar du svar på frågor om vår webbutik, om leveranser, reklamationer och betalning.

 

Support online

Behöver du komma i kontakt med oss på Crescent? Maila supportonline@crescent.se

 

Strul med din cykel?

Vi har återförsäljare runt om i hela landet som är experter på våra cyklar och elcyklar. Hos din återförsäljare får du råd, hjälp med underhåll och service. Är det något som strular med din cykel eller elcykel behöver ett riktigt proffs kika på den, vänd dig därför till någon av våra återförsäljare. Hitta din närmaste återförsäljare här

Sök bland frågorna
Vanliga frågor
Jag har köpt en cykel online på crescent.se, när kan jag hämta min cykel i butiken?
+

Du kommer att bli kontaktad av butiken som du angett som utlämningsställe via e-post och/eller telefon. På orderbekräftelsen som du fått via e-post i samband med beställning anges beräknad leveranstid till att ordern finns färdig att hämta i butik.

Kan jag använda elcykeln som en vanlig cykel?
+

Ja, självklart kan du det. En elcykel är däremot lite tyngre än en vanlig cykel. I motorn är det kugghjul som rullar fritt när motorn inte jobbar. Alla delar som rör sig skapar friktion och gör en elcykel lite mer trögtrampad. Därför kan en elcykel upplevas som lite tyngre att cykla på än en vanlig cykel.

Vad är skillnaden på en framhjulsmotor och en mittmotor? Och vilken variant skall jag välja?
+

En framhjulsmotor är en relativt enkel konstruktion som är billigare att producera än en mittmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad för cyklar som ska användas i relativ platt terräng och på cyklar som används mer för den ”lugna” transporten. De flesta som väljer en framhjulsmotor vill att cykeln ska göra allt jobb, man vill bara ”åka med”.

En cykel med framhjulsmotor har sensorer som känner av att man trampar. När vevarmarna börjar rotera ger sensorn en signal och motorn börjar driva. Det betyder att man egentligen bara behöver trampa mycket lätt för att få assistans från motorn. Det gör också att strömförbrukningen blir högre då motorn gör ”allt” jobb. Detta innebär att denna motorn inte är lämplig om det är mycket backigt eller om ekipaget är tungt (om man t.ex. drar cykelkärra och har barnsits så totalvikten överstiger 125 kg). Om motorn är på 250W kommer den inte att orka dra ett alltför tungt ekipage uppför en brant backe, strömförbrukningen kommer dessutom att bli mycket hög.

En mittmotor styrs på ett annat sätt, momentsensorer känner av hur hårt du trampar. Trampar man hårt får man mycket assistans från motorn, trampar man mindre hårt får man mindre assistans. En mittmotor känns mer som en vanlig cykel. Denna modell av motor lämpar sig mer för aktiv cykling och i miljö där det är mer backar eller om man ofta drar ett tungt ekipage.

Jag saknar manual till min cykel/elcykel. Hur gör jag?
+

Om du har en ny cykel eller elcykel så finns manualerna upplaggda som dokument på crescent.se att titta i, ladda hem eller skriva ut.

Vad krävs för att jag ska få tre års garanti på min elcykel?
+

För att få tre års garanti krävs att man underhåller sin cykel enligt schemat som finns i manualen som kom med din cykel (saknar du den hittar du manualen här) samt att man följer schemat för sin service. Minst en gång per år skall cykeln servas. Garantin gäller även de delar som inte är relaterade till elsystemet. Observera att vissa mekaniska och elektroniska komponenter slits ut av användning. Man får räkna med att vissa delar måste bytas ut och därför inte innefattas av garanti. Den 3-åriga garantin gäller för hela cykeln så länge du har registrerat din elcykel för garantin och följt serviceprogrammetCykelkärlek.

Läs  gärna garantivillkor för Crescents elcyklar.

Jag har köpt min nya elcykel online, har jag rätt till en gratis 3-månaders service hos en Crescentbutik?
+

Har du köpt din cykel online bör du ta kontakt med en Crescent elcykelspecialist som kan hjälpa dig att serva din elcykel regelbundet.

Den gratis service du refererar till är en del av det Originalserviceprogram CykELkärlek som du kan köpa till för att hålla din elcykel i bästa skick och erhålla 3 års garanti på din cykel. Den första 3-mån servicen är kostnadsfri hos butiken där du köpt din elcykel eller i samband med att du bokar dig för vidare service i vårt serviceprogram i butiken, i samband med 3-mån servicen.

Grundtanken med originalserviceprogrammet är att du gör detta hos handlaren som du köpt cykeln hos. En elcykel behöver servas regelbundet, precis som en bil och en välservad cykel håller betydligt bättre en en som inte får service. 

Crescents elcykelspecialister är certifierade för att genomföra originalservice på våra elcyklar. Säkerställ att det är här du gör din service att garantin ska gälla.

Hur registrerar jag min cykel för elcykelgarantin?
+

Här hittar du registreringsformuläret där du kan registrera din elcykel för Crescents 3-åriga garanti. För att garantin ska gälla så behöver du serva din elcykel enligt vår originalserviceprogram CykELkärlek
Läs gärna våra fullständiga garantivillkor.

0