Vad är skillnaden på en framhjulsmotor och en mittmotor? Och vilken variant skall jag välja?

En framhjulsmotor är en relativt enkel konstruktion som är billigare att producera än en mittmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad för cyklar som ska användas i relativ platt terräng och på cyklar som används mer för den ”lugna” transporten. De flesta som väljer en framhjulsmotor vill att cykeln ska göra allt jobb, man vill bara ”åka med”.

En cykel med framhjulsmotor har sensorer som känner av att man trampar. När vevarmarna börjar rotera ger sensorn en signal och motorn börjar driva. Det betyder att man egentligen bara behöver trampa mycket lätt för att få assistans från motorn. Det gör också att strömförbrukningen blir högre då motorn gör ”allt” jobb. Detta innebär att denna motorn inte är lämplig om det är mycket backigt eller om ekipaget är tungt (om man t.ex. drar cykelkärra och har barnsits så totalvikten överstiger 125 kg). Om motorn är på 250W kommer den inte att orka dra ett alltför tungt ekipage uppför en brant backe, strömförbrukningen kommer dessutom att bli mycket hög.

En mittmotor styrs på ett annat sätt, momentsensorer känner av hur hårt du trampar. Trampar man hårt får man mycket assistans från motorn, trampar man mindre hårt får man mindre assistans. En mittmotor känns mer som en vanlig cykel. Denna modell av motor lämpar sig mer för aktiv cykling och i miljö där det är mer backar eller om man ofta drar ett tungt ekipage.

CYCLEUROPE I SVERIGE 

Crescent sjosala_logotyp PEAK_logotyp 

0