TEKNOLOGI

ABS låsningsfria bromsar

ABS - Låsningsfria bromsar för din Crescent

 

Vi har en nollvision för cykelolyckor, och anser att teknikens främsta uppgift är att förhindra de olyckor som kan förhindras med hjälp av teknik. Med ny, smart innovation tar vi nu cykelsäkerhet till nya höjder.

 

Cykelolyckor är den allra vanligaste trafikolyckan i Sverige, och mer än 50% av alla cykelolyckor sker i samband med inbromsning. På en cykel har frambromsen störst bromseffekt, och statistik vittnar om att cykelolyckor sker när cyklisten bromsar in för kraftigt, vilket leder till att framhjulet låser sig och cyklisten faller över styret eller åt sidan då framhjulet tappar fästet. Vid riktigt hårda inbromsningar kan bakhjulet till och med lyfta från marken. Nu utrustar vi utvalda elcyklar med bromsskivor fram. ABS-bromsen reducerar risken för cykelolyckor vid inbromsning genom att hydrauliken för den låsningsfria handbromsen arbetar tillsammans med olika givare och ett gyro som känner av om bakhjulet lyfter från marken. Cykla tryggare i alla väderförhållanden.

MED ABS

 

Trygg inbromsning oavsett underlag och hastighet. Båda hjulen i marken.

Bild
UTAN ABS

 

Låsning av framhjulet ökar risken för att bakhjulet lyfter och cyklisten faller över styret.

Bild

Så fungerar ABS-bromsen

 

ABS-bromsen fungerar med hjälp av en algoritm som har sitt ursprung i bilbranschen från bland annat Formel 1. Systemet består i stort av tre delar som kommunicerar med varandra: en elektronik kontrollbox, en aktivator och en hastighetssensor. Eftersom både kontrollbox och aktivator har integrerats i ramen går det knappt att se att en cykel är utrustad med en ABS-broms. Vid bromsoket i framhjulet på elcykel sitter den lilla sensorn som mäter av aktuell hastighet och skickar information till kontrollboxen. Systemets primära uppgift är att ge högre stabilitet och kontroll över cykeln genom att fördela kraften.

Elektronisk kontrollbox

Kontrollboxen känner av cykelns dynamik och sensorns hastighetsmätning. På så vis kan systemet känna av underlaget och ändra bromskraften beroende på underlagets yta. Gyrofunktionen i kontrollboxen ser till att du har båda hjulen i marken.

Aktivator

Aktivatorn har kontinuerlig kontakt med kontrollboxen och sensorn. Vid halt underlag får aktivatorn signaler från kontrollboxen som gör att aktivatorn konstant justerar kraften i bromsoket till optimalt tryck när du bromsar. På torrt underlag så aktiveras bromsen vid hård inbromsning till optimalt tryck. 

Hastighetssensor

Hastighetssensorn sitter vid bromsoket i elcykelns framhjul tillsammans med en sensorskiva. Sensorn mäter konstant aktuell hastighet och skickar kontinuerligt ny information om hastigheten till kontrollboxen.

Elcyklar med ABS
  • Elisia, 7-vxl ABS

    Elisia, 7-vxl ABS

    1 021 SEK / mån
    34 995 SEK
  • Elma, 7-vxl

    Elma, 7-vxl

    827 SEK / mån
    27 995 SEK

Bromsa säkert med ABS-bromsar

 

Vår cykel Elma med låsningsfria ABS-bromsar är cykeln för den som vill ta sig fram i trafiken på ett säkert och bekvämt sätt. Elma är ursprungen från Elina, Sveriges mest sålda elcykel, med dess stilrena design och trygga form. Vår produktchef Ulrik Bengtsson som har varit med och utvecklat Elma berättar mer om den nya elcykeln i intervjun nedan.

Utvecklas i Varberg

Vi har en nollvision för cykelolyckor, och anser att teknikens främsta uppgift är att förhindra de olyckor som kan förhindras med hjälp av teknik. I vårt Center of Excellence, i Varberg, arbetar vi dagligen med ny, smart innovation och teknik som gör elcyklingen ännu säkrare.
0