Våren är här, dags för utecykling

Det äntligen vår! Doften av asfalt som för första gången på månader torkat i solen, ljudet av rullgrus som knastrar under däcken och smaken av blod i munnen på det första passet ute efter en lång vinter inomhus, på gymmet eller i soffan.
Oavsett om du spenderat timmar på spinningcykeln eller bara låtit vintermörkret ta ut sin rätt och tagit igen dig i väntan på ljuset så är det nu dags att komma igång! För att ge dig själv bästa möjliga start på cykelsäsongen det vara en bra idé att se över utrustningen innan du ger dig ut:

– Finns det luft i däcken?

– Fungerar bromsarna felfritt?

– Går det bra att växla?

Är det något som kärvar kan det vara en bra idé att ta en sväng förbi din lokala cykelverkstad för att få en cykel som är ett nöje att cykla på, snarare än ett irritationsmoment.

Kläder efter väder
När cykeln är fit for fight är det ett moment kvar innan du är redo för att börja trampa nämligen din klädsel. Våren kan vara förrädisk när det kommer till temperaturskillnader och plötslig nederbörd, därför gäller det att vara redo för allt, eller i alla fall det mesta. En bra princip är att ta en koll på väderprognosen och sedan klä sig lager på lager, hellre ett för mycket än ett för lite. Bra handskar och skoöverdrag skyddar de kroppsdelar som det är lättast att frysa om och en tunn regnjacka i bakfickan kan rädda dig om det kommer en plötslig regn- eller hagelskur. Hjälm är en nödvändighet och glasögon valfritt, men det kan vara skönt att slippa damm och att kisa för att kunna se sig omkring i det soliga vädret.

Lågintensivt eller hårt- bestäm gärna innan du ger dig ut
Cykeln fungerar och du är klädd för sucess, bara att ge sig ut! Eller? Det är inte alltid lätt att veta hur långt, snabbt eller hårt träningspasset bör vara. En bra tumregel att hålla sig till om du vill vara lite mer strukturerad i din träning är att du innan första tramptaget har bestämt dig för ungefär vad du vill träna på och vilken runda som passar bäst för ändamålet.

Långpass
Är det dags för ett långpass för att samla timmar inför Vätternrundan så kan en plattare runda på vägar du tycker om vara ett bra val, är omgivningen fin går tiden fortare! Välj gärna en dag med fint väder om du ska cykla längre, för din egen skull.

Intervaller
Är du däremot sugen på att träna på att cykla i backar eller att kunna cykla snabbt på kortare sträckor kan en runda med kuperad terräng passa bra. Du får då automatiskt in något som kallas naturliga intervaller i passet eftersom en kuperad terräng kräver att att du tar i mer uppför och kan vila utför. Intervallträning innebär att cykla med mer kraft i ett bestämt antal minuter för att sedan vila och upprepa proceduren några gånger. Om du inte är van vid att lägga upp ett intervallpass med exakta tidsangivelser och val av intensitet är naturliga intervaller perfekt för att slippa lägga tankekraft på utformningen. Kör allt vad du orkar när det går uppför och trampa lätt utför.

Om du däremot känner dig begränsad eller hindrad av att planera ditt cykelpass går det förstås lika bra att bara cykla så som du vill och som faller dig in, så länge du lovar att njuta av den torra asfalten, grusknastret och blodsmaken!

Tillsammans är kul!
Oavsett om du vill köra ett lågintensivt långt pass, åka ut och köra järnet i backar eller bara cykla på känsla så blir cykling så mycket roligare i grupp! Sök upp närmaste cykelklubb och fråga om de arrangerar träningar som passar dig och den nivån du befinner dig på eller hör med nära och kära om inte de vill hänga med, kanske blir någon lika biten som du. Lycka till!

Cycleurope i Sverige