Engagemang

Nu startar Skolklassikern!



Vi på Crescent har alltid brunnit för folkhälsa. Från vår klassiska världsmästarcykel till 00-talets ”folkhälsocykel” så har vårt mål alltid varit att sätta fler människor i rörelse och att få fler människor att må bra. Engagemanget genomsyrar hela företaget och tillsammans arbetar vi för ökad förståelse och forskning kring fysisk aktivitet och hälsa genom sitt engagemang som styrelseledamot i GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan). img_3607

Att svenska skolbarn rör sig för lite har länge varit ett faktum och något som vi velat göra något konkret åt. När vi först fick höra talas om Skolklassikern kände vi med en gång att detta var helt rätt – det var ju på pricken det som vi själva ville göra: Att få fler barn att röra sig regelbundet, och få dem att känna glädje i att röra sig och få mer vardagsmotion.

Nu är Skolklassikern i gång och öppen för alla Sveriges mellanstadieklasser att anmäla sig. Eleverna hjälps åt tillsammans genom att springa, cykla, simma och skida (eller skrinna) distanserna som ingår i En Svensk Klassikers alla lopp. Inför cykelmomentet kommer vi bland annat att hjälpa eleverna att bli kompisar med sina cyklar, och tipsa om hur man bäst tar hand om cyklarna, så att de ska hålla länge och vara säkra i trafiken.

Gå in på skolklassikern.se om du vill veta mer – eller anmäla just din klass!

 

Publicerad 23/09/2016 i Allmänt, Engagemang, Nyheter

Huvudsponsor för En Svensk Klassiker!

Nu går vi in som huvudsponsor för En Svensk Klassiker! En viktig anledning är vårt engagemang i lanseringen av Skolklassikern, som är En Svensk Klassikers satsning på att få barn och ungdomar att röra sig mer.

–  Barn idag rör sig för lite. Det är en oroväckande utveckling som bidrar till ohälsa. För att ändra på detta krävs att fler människor och företag engagerar sig i hälsofrämjande projekt. Skolklassikern är ett sådant och vi tror att vi genom vårt engagemang kan göra skillnad och få fler barn i rörelse, säger Tony Grimaldi, VD Cycleurope.

En Svensk Klassiker består av Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet som tillsammans aktiverar 180 000 motionärer året runt. Att vi går in som huvudsponsor just nu handlar till stor del om satsningen på Skolklassikern, som dessutom är del av folkhälsoprojektet GEN-PEP. Skolklassikern syftar till att få barn i mellanstadiet att röra sig regelbundet genom att de får testa på fler idrotter själva och tillsammans, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion.

Vi kommer också att vara engagerad i En Svensk Klassikers plattform för samhällsdebatt, Folk-i-rörelse. Att fokusera på folkhälsofrågor har vi gjort under många år, bland annat genom den så kallade ”Folkhälsocykeln” och flera andra satsningar. Engagemanget genomsyrar hela företaget och tillsammans arbetar vi för ökad förståelse och forskning kring fysisk aktivitet och hälsa genom sitt engagemang som styrelseledamot i GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan).

– Vi är jätteglada för att få in Crescent som huvudsponsor i En Svensk Klassiker, ett företag med en lång historia och som varumärke är lite av en svensk klassiker. Det är ett strategiskt samarbete som innebär att vi gemensamt kan arbeta vidare med att sätta Sverige och svenskarna i rörelse samt bidra till en förbättrad folkhälsa. Vi kan arbeta såväl med barn och ungdomar genom vårt projekt Skolklassikern samt engagera oss i opinionsbildningsarbetet genom Folk-i-rörelse, säger Michael Thorén, VD på En Svensk Klassiker.

ESK_logo_RGB

 

Publicerad 04/07/2016 i Engagemang, Nyheter

Premiär för Kropp Challange – Ett äventyr i Göran Kropps fotspår

Den 16 oktober är det 20 år sedan Göran Kropp lämnade Yttersta tvärgränd och Skinnarviksberget i Stockholm för att cykla över 1100 mil till Nepal. Med sig på cykeln fanns allt som behövdes för att bestiga världens högsta berg, Mt Everest. Packningen vägde närmare 70 kilo. Nu har alla som älskar utmaningar och äventyr möjlighet att följa Görans fotspår i Kropp Challenge och samtidigt hjälpa befolkningen i Nepal. Anmälningsavgiften går nämligen oavkortat tillbaka till Nepal.

I Kropp Challenge får man möjlighet att följa i Göran Kropps fotspår- i en svensk variant. Äventyret handlar om att på cykel ta sig till Sveriges högsta berg, Kebnekaise, bestiga berget och sedan cykla hem igen. Starten väljer man själv- antingen från sitt hem, oavsett var i Sverige det är eller från Skinnarviksberget i Stockholm där Göran startade sin expedition. Man kan självfallet också välja en internationell utmaning t.ex. att bestiga ett av Europas högsta berg eller t.o.m. ta sig hela vägen till Himalaya. Enda kravet är att man gör äventyret av egen kraft, på cykel och till fots. Resan ska dokumenteras och rapporteras på www.kroppchallenge.se. De som genomfört projektet får diplom samt hamnar på Kropp Challenge-listan.

Varför Kropp Challenge: Precis som många andra tävlingar eller äventyr handlar Kropp Challenge om att utmana sig själv och att ha ett mål att se fram emot: – Kropp Challenge är det ultimata äventyret. Det innehåller allt från planering, sätta mål, fysisk- och psykisk utmaning till att få möjlighet att uppleva storslagen natur och få tid för reflektion, säger initiativtagare Renata Chlumska och fortsätter: – Görans engagemang för Himalayas natur och dess invånare har alltid varit en inspirationskälla för mig. Detta är ett sätt att hedra minnet av en av världens främsta äventyrare. Därtill att synliggöra Nepal och dess invånare. Anmälningsavgiften, 2350 kr går oavkortat till stöd för Nepal.

Mer information om Kropp Challenge finns på www.kroppchallenge.se och fredagen den 16 oktober kan du träffa Renata Chlumska hos Scandinavian Photo, Sveavägen 20, för intervju och även se en mindre fotoutställning med bilder från Görans Sweden-Everest Solo Expedition 95/96. Kontakt Renata Chlumska info@renata.nu 0708-361303

Publicerad 16/10/2015 i Engagemang

Den barmhärtiga cyklisten

stefan sjöstam

Stefan Sjöstam är en flitig motionscyklist och en sann Crescentfantast. Hela förra vintern sparade han för att kunna uppgradera till en 29” MTB då en tävling på cykel-siten Happy MTB dök upp. Med chansen att vinna en Crescent Rimfaxe 29” fanns det inget att tveka om, Stefan fyllde i tävlingsformuläret och skickade iväg. Samma kväll berättade han om tävlingen för sin fru och sa ”om jag vinner Rimfaxen så kommer jag skänka sparpengarna till välgörande ändamål”.

Dagarna går och plötsligt ringer telefonen hemma i Umeå där rösten i andra luren gratulerar till Crescentcykeln han vunnit, ödet var på hans sida! Efter en sommars fundering över var sparpengarna skulle gå bestämde sig Stefan för att investera i ett jordbruksprojekt i Kenya där han kunde bidra med kor, getter och höns. Och inte nog med det, resterande pengar skänktes till behövande familjer i Rumänien för att ge barnen en möjlighet till skolgång.

Fantastiskt engagemang, Stefan!

Publicerad 24/09/2015 i Engagemang
Crescent är stolt sponsor till
Cycleurope i Sverige