Hur möter ni krav från cyklisten?
Mitt mål som designer är att förstå och tolka användaren och dess behov, genom brukarstudier, analyser och datainsamling. Vi lägger ett otroligt värde i de insikter vi får från våra Crescent cyklister runt om i Sverige. Sen är det en utmaning att möta alla våra intressenters krav och önskemål, men vi sätter alltid slutanvändaren först. Vi designar med hela produktens livscykel liv i åtanke – Från produktionen i fabrik, till användarupplevelsen, service och omhändertagande hos våra återförsäljare. Det gör att vårt mål alltid är att översätta och tolka behov och önskemål till en färdiglösning som inte kompromissar på slutanvändarens förväntningar.
Hur möter ni krav på säkerhet och trygghet i designen?
Detta handlar mycket om regulativa krav och en kravspecifikation utifrån standarder men också våra egna mål och kravbilder utöver de som redan finns. Allt testas och valideras och vi ställer höga krav på underleverantörer. Allt ifrån synlighet, bromsars funktionalitet och cykelns konstruktion. Även stöldsäkerhet arbetar vi aktivt med genom lås och trackers som gör det svårare att stjäla cykeln. Vi studerar olika scenarion där slutanvändaren kan känna sig otrygg och arbetar för att minimera risken att det inträffar.
Vi studerar senario där slutanvändaren kan känna sig otrygg och arbetar för att minimera risken att det inträffar
Varför har designen en central roll i produktutvecklingen?
Design är mycket mer än form och färg, det är intention och upplevelse. Rollen innebär att empatisera med slutanvändaren och översätta mjuka värden till praktiska lösningar. När vi designar och komponerar en ny elcykel vill vi tillföra en story och känsla hos slutkonsument. Du som väljer en Crescent ska känna att det finns eftertanke i beslut och att idéerna gör jobbet för dig som cyklar. Val som gör din vardag med elcykel lättare och bättre. Det ska alltid finns fördelar med att välja en Crescent.