Friskare

”Elcykel är väl ändå fusk? Inte kan du väl få bättre hälsa av trampa på en cykel med motor?”Jo det kan du faktiskt. Det handlar bara om hur ofta, under hur lång tid och med vilken intensitet du cyklar. Det fina med elcykel är att du själv kan bestämma när, och hur mycket assistans du vill ha av motorn, och när du vill trampa mer eller mindre av egen maskin.

 

FRISKARE HJÄRTA OCH HJÄRNA

För att kroppen ska må bra bör du träna med måttlig intensitet en halvtimme om dagen året om. Men tiden behöver inte vara sammanhängande. Kroppens muskler och hjärta njuter redan i pass om minst tio minuter. Det viktiga är att du får upp puls och andning.

Pressar du dig själv lite mer, kanske upp till 70% av din maxpuls, ja då blir även hjärnan friskare. Och det är fullt möjligt med elcykel. Du bestämmer ju själv när och hur mycket draghjälp du ska få.

 

MOTVERKAR STRESS

Elcykling kan motverka stress. Och det kan ju behövas mitt i livspusslets alla pressande och hotfulla situationer. Dagligen stressas vi av dagishämtningar, räntehöjningar och resultatkrav på jobbet. Hjärnans varningsklocka amygdala går igång inne i tinningloben. Hjärtat slår snabbare och hårdare. Vi går in i beredskapsläge.

I normala fall slår hjärnans bromspedaler till och håller tillbaka varningsklockan mellan varven. Men om stressituationerna skruvas upp och fortsätter under lång tid utan paus, ja då kan det gå riktigt illa och vi hamnar till slut i vad som brukar kallas utmattningstillstånd.

Träning ökar motståndskraften mot stress och stärker hjärnans bromspedaler. När du hoppar upp på elcykeln och trampar igång pulsen några gånger i veckan, så lär sig kroppen att snabb hög puls inte är någon fara. Du behöver inte längre känna panik när stressen slår till.

 

HÅLLER DIG UNG

När vi blir äldre krymper viktiga delar av hjärnan och vi får allt sämre minne och fattningsförmåga. Det börjar redan i 25-årsåldern. Om du sitter still går den negativa utvecklingen snabbare. Om du istället tränar regelbundet, så skyddar du din hjärna.

Många undersökningar har gjorts på ämnet. Man har till exempel följt personer under tjugo års tid, mätt deras kondition och hjärnstorlek. Resultaten visar att hjärnan var mindre hos de som hade dålig fysisk kondition och inte rörde på sig vid studiens start. Forskare har även följt en större grupp äldre kvinnor och kommit fram till att de som tränade regelbundet i genomsnitt var tre år yngre tankemässigt än sin biologiska ålder.

Träning bromsar åldrandet. Den ger dig bättre blodcirkulation och stärker kopplingarna mellan hjärnans delar. Dessutom motverkar träning hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och demens.

Det är aldrig för sent för en god vana. Ta en cykeltur om dagen, så blir du friskare och mår bättre genom livet.


CYCLEUROPE I SVERIGE

0