Det är mycket att tänka på för att få de bästa förutsättningarna inför ett cykellopp som Vätternrundan. Crescents egen däckexperten Peter Mattisson tipsar här om det viktigaste att tänka på i däckväg inför loppet.

Förutom att ha många träningsmil i benen innan ska både psyke och cykel också förberedas inför start. En viktigt punkt som många faktiskt glömmer är att ha rätt lufttryck i cykeldäcken. Har man inte det slits både däcken snabbare och det blir trögt att cykla.

– Har man för lite eller för mycket luft ökar punkteringsrisken markant. För lite luft kan lätt ge så kallat genomslag. Till exempel om man skulle cykla över en ojämnhet i marken som ”slår igenom”. Då har inte däcket det tryck som behövs för att stå emot och du kan få punktering, säger Peter.

Några veckor innan loppet bör man se över sina däck. Ska man cykla långt rekommenderas att köpa helt nya. Är man på jakt efter nya däck bör man titta efter däckets tpi, thread per inch. Det är ett mått för hur tät väven som däcket är uppbyggd av är. Minst 66 tpi bör ett ok däck ha. Ett riktigt bra däck ligger runt 120 och uppåt om men då får man också betala lite mer.

– Byt till helt nya däck och slangar inför loppet, kör inte med gamla och slitna. Man behöver inte köpa dyra däck men ju tätare väv under gummit desto smidigare rullar däcket samtidigt som det håller bättre mot punktering. Sätt på däcken en vecka innan loppet och kör in dem, säger Peter.

– Crescent har tillsammans med TEC tagit fram ett speciellt Vätterndäck. Det heter på TEC-språk 25-622 Nitor Pro 120 700X25C. Detta är ett väldigt bra och prisvärt premiumdäck med kevlar och 120 tpi. Det består av en två-compounds gummiblandning vilket ger utmärkt rull samtidigt som det behåller ett bra grepp. Det finns hos de flesta av Crescents och TECs återförsäljare, fortsätter Peter.

När man har fått på de nya däcken och slangarna är det dags för nästa moment, att få ett optimalt lufttryck.

– Det ska vara mellan sju och åtta bar på både fram- och bakdäck. Går man över det blir däcken väldigt hårda, det minskar komforten och blir studsigt. Det står också alltid på däcket vilket lufttryck som rekommenderas, säger Peter.

Rätt däck, check. Rätt lufttryck, check. Men förberedelserna stannar inte här. När man packar väskan inför loppet finns det flera tillbehör och hjälpmedel som bör följa med för att användas före och under loppets gång.

– Man bör ha med en fotpump med tryckmätare för att veta exakt hur mycket luft man pumpar in före loppet. Under själva loppet är det bra att ha med minst två slangar, en minipump och däckavtagare i cykelväskan.

Det finns flera sorters olika mindre pumpar som kan komma väl till hands under ett lopp. Det finns både traditionella minipumpar, men även så kallade kolsyrepumpar.

– Välj gärna en kolsyrepump, den gör stor skillnad jämfört med en minipump ifall man skulle behöva pumpa under loppet. Men tänk på att ha med extra kolsyrepatroner ifall man får punka mer än en gång, påpekar Peter. Men har du aldrig testat en kolsyrepump tidigare är en traditionell minipump att föredra. Som med all annan utrustning bör du ha testat pumpen innan, fortsätter han.

PETERS FEM SNABBA DÄCKTIPS:

  1. Lufttryck mellan sju och åtta bar.
  2. Byt däck och slang en vecka innan för att minska stressmomentet på plats.
  3. Ta med en fotpump med mätare för att pumpa upp trycket innan tävlingen.
  4. Ha med extra slang i fickan eller i sadelväskan.
  5. Ha en kolsyrepump nära till hands under loppets gång, men öva innan.

Lycka till!