Michel Stetsko är en av fyra modiga deltagare i Min Klassiker. Gänget som leds av hälsoinspiratören Stephan Wilson tänker ta sig igenom alla loppen i En Svensk Klassiker. Detta för att visa att alla kan förändra sina liv och börja träna. Vi passade på att fråga Michel inför Vätternrundan och se hur han tänker lyckas besegra 300 km svensk asfalt. 

Hur och vad tränar du mest inför loppet?
 – Inför Vätternrundan har jag ett par sträckor eller rundor som är olika långa beroende på vad jag vill träna. Distans, sprint eller intervaller. Och det är just dessa olika träningssätten som jag gjort på cykel. Distansen för att få mil i benen och verkligen känna efter hur kroppen känns efter 4 timmar på sadeln. Sprint för att öka flåset och även en del styrka och så klart backintervaller. Alternera din träning så det inte blir tråkigt. Varva med löpning, promenader, padel eller något annat som gör träningen lättsam.

Vad tycker du är det viktigaste att tänka på veckorna innan loppet?
 – Förbered utrustningen och dig själv. Vädret är alltid en aspekt i det hela och självklart vill vi alla ha sol och ingen vind men vårt land gör sig ofta påmint om att så inte är fallet. 300 km på cykel i regn gör vem som helst mörkrädd men se till att försöka förbereda utrustningen så gott det går. Justera växlar, lägg lite extra kärlek på cykeln, ni ska trots allt funka tillsammans länge under rundan. 
Fysiskt och mentalt gäller det att förbereda sig också. Det går inte att gå in i Vätternrundan med lågt självförtroende. Cykla är roligt och nu ska du få göra det tillsammans med tusentals andra. Passa på att njuta inför din runda och se dig själv passera målet i Motala, cykla gärna ihop med någon kompis och peppa varandra. Sista veckan låter du cykeln stå. Det ska finnas ett ordentligt sug att få sätta sig på sadeln.

Hur skulle du jämföra ett långlopp på cykel med andra konditionskrävande lopp?
 – Ser man till en Svensk klassiker så skiljer sig de olika loppen markant med varandra. Självklart är det bra med en grundkondition på alla loppen men det som skiljer sig mest på cykel är den tekniska biten. Cykla lärde vi oss när vi var små och tekniken för att cykla är inte så svår. Nästan alla kan göra det. Men jämför man med simning så tekniken en helt annan inverkan. Enda sättet att bli duktig, simma, simma, simma och simma. Samma sak med skidåkning. Du kommer spara din kropp och kondition om du blir duktig teknisk.

Vad tycker du om cykeln som träningsredskap?
 – För mig är cykling jättebra för det jämnar ut förutsättningarna jag har. Jag är stor och tung men kan dra nytta av det i cykling. Som en vis fysioterapeut sa, "Motorn är stark men bilen är tung" och det stämmer. Men med cykling kan man få återhämtningsperioder i nedförsbackar och dra nytta av tyngden. Sen är det skonsamt mot kroppen att cykla jämfört med att tex springa. Spinning är en sån sak som passar mig väldigt bra då jag trivs att träna i grupp. 

Behöver man vara vältränad för att klara Vätternrundan?
 – Man behöver ha en grundkondition men man ska respekt för distansen och att mycket kan hända. Känner man att 300 km är för mycket, testa med en kortare distans men ha målet med hela rundan i siktet. Konditionen och din träning kommer att spegla sig på resultatet på Vätternrundan, men även en före detta soffliggare som jag kan klara Vätternrundan.

Läs mer om Michel och hans kompisar på MinKlassiker.