Crescent och En Svensk Klassiker förlänger samarbetet kring att göra Sverige och svenskarna friskare. Partnerskapet som inleddes 2016 förlängs med ytterligare 3 år och det nya avtalet stäcker sig till 2024. Crescent har liksom En Svensk Klassiker ett stort engagemang för att få fler barn och unga i rörelse, något som förverkligas genom det gemensamma initiativet Skolklassikern

Skolklassikern har sedan starten fått 100 000 skolbarn i rörelse. Initiativet bygger på rörelse för alla och att få unga att röra på sig regelbundet, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion. De är en helt kostnadsfri aktivitet för elever i årskurs F-6. Alla elever i klassen hjälps åt för att på hemmaplan tillsammans avverka hela distanserna som ingår i vart och ett av de olika motionsloppen inom skidor, cykel, simning och löpning som ingår i En Svensk Klassiker.

-       Vi på Crescent är övertygade om att vi människor mår bra av att röra på oss och att grunden till rörelseglädje och goda motionsvanor skapas när vi är barn. Skolan har en viktig roll i jämställd hälsa och rörelse för alla, därför ligger Skolklassikern oss extra varmt om hjärtat. Vi har sett att genom vårt engagemang kan vi göra skillnad och få fler barn i rörelse, säger Johanna Smedberg, Marknad- och affärsutvecklingschef på Crescent.

År 2019 gick startskottet för Crescents tävling Designskolan som är del av vårt samarbete med Skoklassikern. Barn från förskoleklass och upp till 6:an får chansen att designa sina egna cyklar där vinnaren får ett exemplar av sin egendesignade cykel.  2021 vann Maja Björkman med hennes egendesignade cykel "Vale Rainbow".