Rätt mat och dryck för cykelpasset

Äta och träna rätt, brukar man säga är nyckel till att komma i form. Men hur äter man rätt om det är cykelträning man ägnar sig åt? Caroline Wilbois är dietist med specialistkompetens inom idrottsnutrition har koll på läget, och vet hur du ska lägga upp matintaget inför träningspassen på cykelsadeln.

 – Du behöver kanske inte öka på den totala mängden mat du äter, det beror på hur mycket du rör på dig. Ofta vara viktigare att fokusera på tajmingen. Alltså när du äter, säger Caroline.

Här är Carolines förslag på hur du kan tänka innan och under träningspasset:

4h innan träningspasset – Ät en huvudmåltid som lägger grunden till en god fysik och är därför A och O om du vill maxa din träning genom maten. Så försök att äta hälsosamt, varje dag, med en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater.

30-60 min innan träningspasset – Ät något litet. Ungefär en timme före passet är det bra att fylla på med vätska, protein och kolhydrater. Vätska för att inte bli uttorkad, protein för att bygga främja muskeltillväxt och kolhydrater för att förse musklerna med energi. Undvik fett och fibrer, eftersom fet och fiberrik mat stannar kvar länge i magen. Där skvalpar den omkring och gör ingen som helst nytta. För du vill ju att maten ska passera magen snabbt, bli till energi och gå ut i blodet och musklerna. Måltiden innan träningspasset hjälper till att förbättra prestationen under passet, håller orken uppe men hjälper även till att skynda på återhämtningen efter passet.

Dricka under passet – Ska du träna en timme eller kortare? Då behöver du inte dricka under passet. Ska du träna längre än en timme? Då bör du fylla på med vätska. Se till att börja dricka i tid, innan du blir törstig. En tumregel är att dricka två stora klunkar vatten, gärna rumstempererat, var tjugonde minut. Vid pass som pågår längre än 90 minuter kan du även välja att fylla på med energi i form av kolhydrater för att kunna hålla en högre intensitet under en längre tid. (Tränar du inför ett längre lopp kan det finnas fördelar med ibland endast inta vatten under längre pass för att lära kroppen att bättre utnyttja fett som energikälla).

 
Tillbaka till ICA-klassikern!

10% PÅ CRESCENT HYBRID

Du som vill cykla får 10%* vid köp av 1 st Crescent hybrid (till ord. pris) och cykeltillbehör från TEC (vid ett och samma köptillfälle) under perioden 14/3 – 3/7 2016, samt en fri service i 12 månader. Visa upp ditt startbevis samt ICA-kort i kassan.

50% PÅ SERVICE

ICA-klassikerdeltagare som inte köper en ny cykel får 50 %* på en grundservice (allmän översyn) mot uppvisande av startbevis samt ICA-kort. Rabatten gäller på arbetskostnaden och ej vid reparationsarbeten

Cycleurope i Sverige