Elcykeleffekten – Tema tid

”Snabb och smidig i stan” och ”snabbare från dörr till dörr”. Ja, det är argument som vi använder oss av när vi vill visa vilket tidseffektivt transportmedel elcykeln faktiskt är.

Tid_orangeSåklart kommer ingen elcykel att köra snabbare än bussar och bilar – men i stan eller från platser strax utanför storstan är faktiskt elcykeln ofta ett mycket snabbare alternativ. Inte för att den kör snabbare – utan på grund av dess smidighet. Inga köer, inga omvägar. Att en elcykel dessutom går i ca 25 kilometer i timmen oavsett om du kör i de brantaste uppförsbackarna eller på de rakaste raksträckorna gör såklart skillnad.

I Stockholm testades det förra året att ta tiden på en elcyklist och en bilist som startade samtidigt från en adress i Bromma, med målgång på Östermalm. Bilisten körde på 46 minuter. Elcyklisten på ca 22 minuter. Kolla in testet här.

Men om man bor strax utanför, eller inne i stan så kanske inte bilen är förstahands valet när det ska pendlas till jobbet. Bilköer, trängselskatter och parkeringskostnader får många att istället välja bussen. Men bussarna färdas inte heller i raketfart. Vi beslöt oss därför för att testa hur mycket snabbare våra elcyklar kunde köra två av de brantaste busslinjerna i Göteborg.

På sträckan Brunnsparken – Sörgårdsskolan (linje 19) så tar det 16 minuter för bussen. På 10 minuter är du framme om du istället tar elcykeln. Det är nästan dubbelt så snabbt.

Den andra sträckan vi testade var Centralstationen till Masthugget. Kolla in filmen från testet och se vem som kom först!

Tillbaka till Elcykeleffekten!

Crescent är stolt sponsor till
Cycleurope i Sverige