Elcykeleffekten – tema ekonomi

Oräkneliga är de gånger du hört att du bör ta kollektivtrafiken till jobbet istället för bilen. Ekonomi_orangeDu vet att du skulle tjäna massor av pengar på det också. Men bilen står ju ändå där hemma. Den går när du vill, ofta ända fram till arbetsplatsen. Och förbi förskolan och affären. Det är bekvämt. Men ju fler mil den går desto större blir utgifterna. Reparationskostnader, bränsle, vägtullar/trängselskatter, service och nya däck. Plötsligt har bilen gått så många mil att det är dags att köpa en ny.

Det är nu du börjar fundera på om tunnelbanan, spårvagnen eller bussen ändå är ett alternativ. Fundera då ett varv till. Ett månadskort för buss och tunnelbana i Stockholm kostar 790 kronor. I Malmö och Göteborg ligger priserna på liknande nivåer. Är det värt det?
Med en elcykel rullar du förbi alla köer, tar genvägar och kommer fram utan förseningar.

Med ett enkelt räkneexempel kan vi dessutom illustrera hur snart du faktiskt tjänar pengar på att cykla elcykel till jobbet:

Crescents elcykel Ella kostar i butik från 15 795 kronor. Om du köper en sådan cykel istället för ett månadskort hos SL, som kostar 790 kronor varje månad har du efter 20 månader räknat hem din cykel. Därefter glider du fram gratis. I illustrationen här intill utgår vi från den klassiska klyschan att karriärssvensken i genomsnitt arbetar fem år på en arbetsplats innan det är dags att byta jobb. Så om du första dagen på ditt nya jobb cyklar elcykel så kommer dina sista tre år på jobbet vara fria från rese- och pendlingskostnader. Med undantag för enklare servicekostnader.

Men räkneexemplet kan bli ännu mer extremt – men inte mindre sannolikt. Ponera att du är nöjd med ditt boende strax utanför stan och planerar att bo där under en längre tid. Barnen ska växa upp, flytta hemifrån, och vips har det gått 20 år. Att räkna på vad det kostar att pendla med bil i 20 år är vanskligt, men säkert är att det är summor vi helst inte vill se. Om du åker kollektivt i 20 år landar kostnad för månadskort någonstans mellan 180 000 – 200 000 SEK. Prishöjningar icke inkluderat.

Det är många elcyklar du kan köpa för de pengarna. Men bättre hälsa och mer glädje kostar inget – det får du på köpet.

Bil är dyrare än cykel.

En ny elcykel kan du få för knappt 15 795 kronor. Bilen i vårt exempel kostar 198 000 kronor. Men det är inte enbart nypriset som skiljer elcykel och bil åt. Exemplet är hämtat från Konsumentverkets webbsida www.bilsvar.se och visar ägarkostnaden för en VW Golf VII 1.2 TSI BMT Masters med årsmodell 2016. Om vi slår ut kostnaden per månad under de tre första åren så landar bilen på 4 500 kronor, inklusive bränsle, värdeminskning, försäkring och service. Elcykeln från Crescent däremot kostar endast 439 kronor i månaden under samma tid. Och därefter kostar den nästintill inget. Bil är i vissa fall praktiskt. Men är det ekonomiskt och miljömässigt försvarbart i stan.

Källa:
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildetalj/volkswagen-golf-vii-1.2-tsi-bmt-masters-2016-95907

Tillbaka till Elcykeleffekten!

 

Cycleurope i Sverige