Så packar du rätt inför cykelloppet

Kläder för alla väder, extra utrustning och solkräm – nu är det snart dags att ge sig ut på det 300 kilometer
långa cykeläventyret. Team Crescent D.A.R.E:s Ida Erngren tipsar om det viktigaste att packa ner inför
utmaningen.

När det börjar närma sig avfärd till Vätternrundan är det även dags att packa väskan. Då är det viktigt att
packa smart och ha med rätt prylar och hjälpmedel. När tävlingscyklisten Ida Erngren packar inför en tävling
är bland det viktigaste att ha rätt kläder med sig.
– Man måste vara förberedd på allt. Varma kläder ifall det blir 5 till 10 grader och regn, shorts och
kortärmat om det blir över 20 grader och armvärmare och väst ifall det blir mittemellan. Det är viktigt att
hålla kroppen varm, säger Ida Erngren.

Ida Erngren har cyklat för Team Crescent D.A.R.E i ett par år och deltar i 30 till 40 tävlingar årligen, senast i
helgen cyklade hon både Tjejvättern och Halvvättern. Team Crescent D.A.R.E består utav tio tjejer som
tävlar i SM, mästerskap och cuper, och har 22 segrar i bagaget. Ida Erngren förbereder sig nu med resten
av laget inför SM som går av stapeln under midsommarveckan för att försvara guldet.

En viktigt del i att packa rätt är även att ha koll på vilket väder som förväntas under loppets gång. Väntas
det bli sol bör solkrämen följa med.
– Man är ofta ute i 10 till 15 timmar, då behövs definitivt solkräm så att man inte bränner sig, säger Ida
Erngren.

Ska man cykla långa distanser är det viktigt att ha med sig både vätska och energi, inte minst om solen är
framme. När man väl sitter på sadeln rekommenderas att få i sig vätska var 10-20 minut. En generell regel
är att få i sig 1 milliliter vätska per 1 kalorie som förbränns.
– Jag föredrar bars och gels för att hålla energinivån uppe under ett lopp. Men tänk på att välja det
energislag som du vant kroppen vid och som du har testat tidigare, framför allt om du har kinkig mage,
säger Ida Erngren.

Har man otur kan olyckan vara framme och cyklisternas mardröm inträffar – punka. Men är man väl
förberedd med ett reparationskit kan det fixas lätt.
– Ha med extra slang, pump och däckavtagare. Jag har alltid med mig minipump, med den är det lätt att
komma upp till 6-7 bar, säger Ida Erngren.

Hur förbereder man sig psykiskt inför ett långt lopp?

– Under loppets gång ska man inte fundera så mycket på hur mycket man har åkt och hur mycket som är
kvar, det ska man försöka undvika. Dela istället upp det i etapper och delmål, då klarar man av vissa saker i
taget.

Idas tre tips inför cykelloppet

  • Gå inte ut för hårt
  • Stressa inte uppför
  • Kör safe, ta inga onödiga risker och njut av omgivningen
Crescent är stolt sponsor till
Cycleurope i Sverige