Så får du optimala däck inför cykelloppet

Nya däck, fotpump och rätt bar – det är mycket att tänka på för att få de bästa förutsättningarna inför
ett cykellopp. Experten Peter tipsar om de fyra viktigaste punkterna att tänka på inför loppet.

Förutom att ha många träningsmil i benen innan start bör både psyke – och cykel – förberedas inför
start. En sådan viktigt punkt är att ha rätt lufttryck i cykeln. Har man inte det slits både däcken snabbare och det
blir trögt att cykla.

– Har man för lite eller för mycket luft i ökar punkteringsrisken. Då är det lättare att få genomslag, till exempel om
man skulle cykla över en ojämnhet i marken som slår igenom. Då har inte däcket det tryck som behövs för att stå
emot, säger Peter Mattisson, expert för Crescents systervarumärken Spectra och TEC.

Några veckor innan loppet bör man se över sina däck. Ska man cykla långt rekommenderas att köpa helt nya. Är
man på jakt efter nya däck bör man titta efter tpi – thread per inch. Då rekommenderas minst 66 tpi, eller 127 tpi
ifall man kan tänka sig att betala lite extra.

– Byt till helt nya däck och slangar inför loppet, kör inte med gamla och slitna. Man behöver inte köpa dyra däck
men ju tätare väven under gummit är desto smidigare rullar däcket och har mer motståndskraft. Sätt på däcken
en vecka innan loppet och kör in dem, säger Peter Mattisson.

När man har fått på de nya däcken och slangarna är det dags för nästa moment – att få ett optimalt lufttryck.
– Det ska vara mellan sju och åtta bar på fram- och bakdäck. Går man över det blir däcken väldigt hårda, det
minskar komforten och blir studsigt. Annars står det på däcket vilket lufttryck som rekommenderas, säger Peter
Mattisson.

Rätt däck – check. Rätt lufttryck – check. Men förberedelserna stannar inte där. När man packar väskan inför
avresan till loppet finns det flera tillbehör och hjälpmedel som bör följa med för att användas före, och under,
loppets gång.

– Man måste ha med en fotpump med mätare för att veta exakt hur mycket luft man pumpar in. Ha med två
slangar och en minipump i väskan.

Det finns flera sorters olika mindre pumpar som kan komma väl till hands under ett lopp. Det finns både
traditionella minipumpar, men även så kallade kolsyrepumpar.
– Välj gärna en kolsyrepump, den gör väldigt stor skillnad jämfört med en minipump ifall man skulle behöva
pumpa under loppet. Men tänk på att ha med extra patroner ifall man får punka mer än en gång, säger Peter
Mattisson.

Men har du aldrig testat en kolsyrepump tidigare är en traditionell minipump att föredra. Som med all annan
utrustning bör du ha testat pumpen innan.

Peters fyra tips för optimala däck:

  1. Lufttryck mellan sju och åtta bar.
  2. Byt däck och slang en vecka innan för att minska stressmomentet på plats.
  3. Ta med en fotpump med mätare för att pumpa upp trycket innan tävlingen.
  4. Ha en kolsyrepump nära till hands under loppets gång – den underlättar väldigt mycket.

Nu är din cykel rätt rustad för ett härligt cykellopp!

Crescent är stolt sponsor till
Cycleurope i Sverige