Vanliga frågor

Jag har problem med min cykel, vad ska jag göra?

De vanligaste problemen och lösningarna kan du hitta under de övriga frågorna vi svarar på här. Hittar du inte svaret på din fråga, ta kontakt med din lokala Crescent-handlare som kan hjälpa dig.

Vad har ni för garanti på era cyklar?

På våra elcyklar erbjuder vi 3 års garanti, förutsatt att du följer vårt serviceprogram Cykelkärlek.

Ramar i aluminium och stål har 10 års garanti (gäller ej elcykelramar). Läs mer om våra garantivillkor här.

För övriga komponenter gäller Konsumentköplagen.

Vilken storlek på cykel ska jag köpa till mitt barn?

Ett barn ska kunna växa med sin cykel, inte växa i sin cykel. De ska själva kunna kliva av och på, stanna och starta, helt på egen hand. De ska även nå ner med tårna till marken.

Det är extra viktigt med barnsäkerhet när man är liten och allt är nytt. Då blir storleken på cykeln också extra viktig.

Flera av komponenterna på min cykel har börjat att rosta på kort tid. Jag köpte en Crescent för att jag satsade på kvalitet.

Ska det behöva vara så här?

I de allra flesta fall är det bara ytrost som syns. Följer du underhållsschemat (sid 58 i manualen) så bör du inte få några problem med rost. Vi har tagit fram serviceprogrammet Cykelkärlek med tanke på att kvaliteten på en cykel påverkas otroligt mycket av hur man underhåller och servar cykeln. Om man tvättar cykeln regelbundet och använder lite rostskyddsmedel/olja undviker man att rost uppkommer på cykeln.

Är ett batteri med 14 amperetimmar starkare än ett batteri på 11 amperetimmar?

Batteriets storlek beskriver enbart batteriets storlek och har ingenting med styrkan att göra.

Ampere beskriver strömstyrka medans amperetimmar (Ah) beskriver hur många timmars ström man har (storlek på ”bränsletank).

En del leverantörer pratar också om watt-timmar (Wh) på batterierna. Ah och Wh beskriver samma sak. Ett 11Ah-batteri ger i ett 36-volts-system 396Wh (11×36). Det betyder att cykelns ”bränsletank” är på 396 Wh.

Om motorn använder 250 watt per timma kommer batteriet tillföra motorn med ström i 1,6 timmar. Om man kör i 25 km/t blir distansen ca 42 km.

Hur långt räcker batteriet på en elcykel?

Batteriets kapacitet varierar väldigt mycket beroende på cyklistens vikt och körsätt. Andra faktorer som spelar stor roll är däcktryck, temperatur, terräng, start-/stopfrekvens och väder, och givetvis även batteriets grundegenskaper. Det är viktigt att ta alla dessa parametrar med i beräkningen när man tittar på distansen.

Tips! Ett batteri på en elcykel kan laddas hur ofta man vill utan att det påverkar livslängden. Om du laddar batteriet till 80% de flesta gångerna, och sedan till 100% var femte eller var tionde gång kan du mer än fördubbla batteriets livslängd.

Räkneexempel! Cykelns vikt är ca 25 kg. Med en cyklist på 60 kilo blir totalvikten 85 kg. Byter man ut cyklisten mot en som väger 90 kilo kommer totalvikten öka med 35% och således blir distansen betydligt kortare. Jämför man detta med en bil på 2 ton blir det lite tydligare. För att öka vikten med 35% får man lägga på en last på 700 kg, eller 9 personer. Då förstår man att bränsleförbrukningen kommer att stiga väsentligt.

En elcykelmotor har en kraft uppemot 250W (kontinuerlig effekt). Under korta accelerationer kan kraften vara 500W. Har man mycket start/stopp i sin åkning kan motorn i teorin förbruka 4-500W (kontinuerlig effekt). Om man har ett 11Ah-batteri (396Wh) kan detta ta slut på ca en timme, viket gör att man kommer en kort distans (kanske så kort som 2 mil). Cyklar man istället på en lång platt landsväg kan motorn belastas med 150-200W även vid 25 km/t. Samma batteri kan då detta räcka 2,5-3 timmar, vilket kan ge en distans på 7-8 mil.

Påverkar kylan batteriet till en elcykel?

Ja, temperaturen har stor betydelse. Förvara och ladda gärna batteriet inomhus om det är under +10 °C. Batteriet kan tappa upp till 20% av sin kapacitet när det är nollgradigt och uppemot 40% av sin kapacitet om det är under -15 °C.

När temperaturen stiger så återkommer kapaciteten.

Jag kommer inte så långt som min handlare lovade innan batteriet tar slut?

Är det något fel på min elcykel?

Det beror helt på hur långt du blivit lovad komma och hur långt du faktisk kommer.

Det är mycket missförstånd runt batterier och distans. Hur långt du kommer påverkas otroligt mycket av yttre faktorer så som temperatur, däcktryck och vikt på cyklist. Även en smutsig/rostig kedja kan påverka. Många vill inte ladda cykeln förrän batteriet är helt tomt, man vill komma så långt som möjligt. Det är dock mer skadligt för batteriet att laddas sällan än ofta så ladda cykeln gärna varje gång den använts.

Batteriets kapacitet varierar väldigt mycket beroende på cyklistens vikt och körsätt. Andra faktorer som spelar stor roll är däcktryck, temperatur, terräng, start-/stopfrekvens och väder, och givetvis även batteriets grundegenskaper. Det är viktigt att ta alla dessa parametrar med i beräkningen när man tittar på distansen.

När de flesta leverantörer pratar om distans så utgår man från en person på 65–70 kilo, temperatur på ca 20 grader och helt platt terräng med få eller inga stopp. Då kan man ungefärligt räkna ut distansen.

Tips! Ett batteri på en elcykel kan laddas hur ofta man vill utan att det påverkar livslängden. Om du laddar batteriet till 80% de flesta gångerna, och sedan till 100% var femte eller var tionde gång kan du mer än fördubbla batteriets livslängd.

Räkneexempel! Cykelns vikt är ca 25 kg. Med en cyklist på 60 kilo blir totalvikten 85 kg. Byter man ut cyklisten mot en som väger 90 kilo kommer totalvikten öka med 35% och således blir distansen betydligt kortare. Jämför man detta med en bil på 2 ton blir det lite tydligare. För att öka vikten med 35% får man lägga på en last på 700 kg, eller 9 personer. Då förstår man att bränsleförbrukningen kommer att stiga väsentligt.

En elcykelmotor har en kraft uppemot 250W (kontinuerlig effekt). Under korta accelerationer kan kraften vara 500W. Har man mycket start/stopp i sin åkning kan motorn i teorin förbruka 4-500W (kontinuerlig effekt). Om man har ett 11Ah-batteri (396Wh) kan detta ta slut på ca en timme, viket gör att man kommer en kort distans (kanske så kort som 2 mil). Cyklar man istället på en lång platt landsväg kan motorn belastas med 150-200W även vid 25 km/t. Samma batteri kan då detta räcka 2,5-3 timmar, vilket kan ge en distans på 7-8 mil.

Jag får en felkod på displayen, vad ska jag göra?

Titta i manualen du fick med vid ditt cykelköp. Manualer för de olika modellerna finns också att ladda ner här. I manualen kan du hitta lite tips om vad du kan göra beroende på vilken felkod du får upp. Är du osäker, kontakta din återförsäljare.

Hur lång tid tar det att ladda batteriet till en elcykel?

Våra standardladdare är på 2A. Det betyder att de kan ladda batteriet med 2 ampere per timma. Har du ett helt tomt batteri på 11Ah kan det ta ca 5,5 timmar innan det är fullt. Vi har också snabbladdare som är på 3A vilket då laddar samma batteri på 3,5 timmar.

Tips! Ett batteri på en elcykel kan laddas hur ofta man vill utan att det påverkar livslängden. Om du laddar batteriet till 80% de flesta gångerna, och sedan till 100% var femte eller var tionde gång kan du mer än fördubbla batteriets livslängd.

Måste jag trampa på elcykeln för att den ska gå framåt?

Ja, du måste trampa för att elmotorn ska ge dig extra hjälp. Det är enkelt att själv bestämma när, och hur mycket hjälp man önskar.

Det finns en ”gångassistans” som är tänkt att hjälpa dig när du leder din elcykel. Här är maxfarten 6 km/h (utan att behöva trampa).

Måste jag bära hjälm när jag cyklar på en elcykel?

Elcyklar har samma hjälmkrav som vanliga cyklar. Är du under 15 år är det lag på att du ska ha hjälm. Äldre cyklister måste inte ha hjälm, men vi rekommenderar alltid hjälm, det är en enkel och självklar säkerhetsåtgärd.

Kan man trimma elcykeln så den går fortare än 25km/h?

De flesta cyklar är möjliga att trimma. Man ska dock komma ihåg att man då får en cykel som automatiskt klassas som ett motorfordon och att garantin automatisk upphör att gälla. I de flesta fall lagras en hel del data i cykelns kontrollbox så man kan se om en cykel varit trimmad (även om man tagit bort eventuell trimsats).

Kan jag använda elcykeln som en vanlig cykel?

Ja, självklart kan du det. En elcykel är däremot lite tyngre än en vanlig cykel. I motorn är det kugghjul som rullar fritt när motorn inte jobbar. Alla delar som rör sig skapar friktion och gör en elcykel lite mer trögtrampad. Därför kan en elcykel upplevas som lite tyngre att cykla på än en vanlig cykel.

Kan jag ladda/regenerera kraft till batteriet när jag cyklar och bromsar?

I teorin kan vissa elcykelmotorer ge ström tillbaka till batteriet när man bromsar. För att detta skall fungera måste motorn vara direkt driven på hjulaxeln. Av våra motorer är det bara den bakhjulsdrivna varianten som har denna möjlighet.

En motor med utväxling kan inte regenerera ström.

Vad är skillnaden på en framhjulsmotor och en mittmotor?

Och vilken variant skall jag välja?

En framhjulsmotor är en relativt enkel konstruktion som är billigare att producera än en mittmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad för cyklar som ska användas i relativ platt terräng och på cyklar som används mer för den ”lugna” transporten. De flesta som väljer en framhjulsmotor vill att cykeln ska göra allt jobb, man vill bara ”åka med”.

En cykel med framhjulsmotor har sensorer som känner av att man trampar. När vevarmarna börjar rotera ger sensorn en signal och motorn börjar driva. Det betyder att man egentligen bara behöver trampa mycket lätt för att få assistans från motorn. Det gör också att strömförbrukningen blir högre då motorn gör ”allt” jobb. Detta innebär att denna motorn inte är lämplig om det är mycket backigt eller om ekipaget är tungt (om man t.ex. drar cykelkärra och har barnsits så totalvikten överstiger 125 kg). Om motorn är på 250W kommer den inte att orka dra ett alltför tungt ekipage uppför en brant backe, strömförbrukningen kommer dessutom att bli mycket hög.

En mittmotor styrs på ett annat sätt, momentsensorer känner av hur hårt du trampar. Trampar man hårt får man mycket assistans från motorn, trampar man mindre hårt får man mindre assistans. En mittmotor känns mer som en vanlig cykel. Denna modell av motor lämpar sig mer för aktiv cykling och i miljö där det är mer backar eller om man ofta drar ett tungt ekipage.

Jag har fått punktering/ska byta däck på min elcykel med framhjulsmotor.

Hur gör jag?

Om du är händig så kan du givetvis byta däck själv. Skillnaden att byta däck på ett hjul med motor mot en utan motor är endast att det är kopplat en motorkabel till framhjulet. Denna kabel måste lossas, så man får vara lite försiktig.

Om du skall byta däck på en elcykel med mittmotor är proceduren samma som för en vanlig cykel.

Är du osäker ska du låta kunnig personal göra däckbytet för dig.

Vad kostar en elcykel i drift?

Elen som krävs för att ladda batteriet en gång kostar ungefär en krona. Om du kör 4 mil på en laddning blir milkostnaden 25 öre.

Hur fort kan jag köra på en elcykel?

Du kan köra så snabbt som du kan trampa. Precis som med en vanlig cykel är det du själv som bestämmer hastigheten. Motorn på elcykeln slutar att hjälpa till när du kommit upp i 25 km/h (enligt lag).

Vad innebär certifieringen av elcykeln?

Alla Crescents elcyklar är godkända enligt Europastandard (EN15194:2011). Efter kontroll i certifierade laboratorium kan vi garantera att cyklarna håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga. Batterierna uppfyller internationella säkerhetskrav avseende explosionsrisk och brandfara (BATSO 01).

Från januari 2018 kommer nya regler att gälla. Då måste alla elcyklar vara CE-märkta och godkända.

Vad krävs för att jag ska få tre års garanti på min elcykel?

Gäller det alla delar, även de som inte är relaterade till elsystemet?

För att få tre års garanti krävs att man underhåller sin cykel enligt schemat i manualen (sid 58), samt att man följer schemat för sin service. Minst en gång per år skall cykeln servas. Garantin gäller även de delar som inte är relaterade till elsystemet. Observera att vissa mekaniska och elektroniska komponenter slits ut av användning. Man får räkna med att vissa delar måste bytas ut och därför inte innefattas av garanti. Den 3-åriga garantin gäller för hela cykeln så länge du har följt serviceprogrammet ”Cykelkärlek”, och att du har registrerat cykeln (registrera här).

Jag har köpt min elcykel på nätet. Hur ska jag göra vid problem eller med serviceprogrammet för att erhålla 3 års garanti?

Om du köper din cykel via en näthandlare kan du själv registrera din elcykel på crescent.se

Sedan måste du kontakta en av våra servicepartner för att göra den första servicen efter 3 månader. Du gör därefter service hos denna servicepartner en gång per år (eller 500 mil), för att erhålla 3 års garanti (läs mer om Cykelkärlek här).

Klassificeras elcykeln som en moped?

Nej, elcykeln räknas som en vanlig cykel. Elmotorn aktiveras först när du trampar och när vevrörelsen går igång. Motorn ger inte heller något krafttillskott vid hastigheter över lagliga 25 km/h.

Du cyklar på vanliga cykelbanor och parkerar som vanligt.

En elcykel som via motorn kan drivas snabbare än 25 km/t, via trimning, klassas som en klass-2-moped på samma sätt som en EU45-moped.

Jag har fått en lackskada på min cykel, kan ni hjälpa mig?

Ta med cykeln till en välsorterad färgbutik. De flesta större butiker har en scanner som kan läsa av färgen och sedan kan de blanda till denna. Resultatet kan bli riktigt bra.

Det ser ut som om jag fått en spricka på min kolfibercykel.

Vad ska jag göra?

I de allra flesta fall är det lacken som spruckit. Lacken på ramarna är mycket hård. Kolfiber är mer flexibel än lacken, därför kan man i vissa fall uppleva sprickbildningar i lacken. Sprickor i lack påverkar inte hållfastheten.

Är du osäker kan du givetvis kontakta din lokala återförsäljare som kan titta på skadan och göra en bedömning.

Behövs det någon speciell försäkring?

I de flesta fall ingår cykeln i hemförsäkringen, kontakta gärna ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka villkor som gäller för dig och din elcykel.

Crescent är stolt sponsor till
Cycleurope i Sverige